Hoi!
Wij zitten van 12 tot 31 juli aan de andere kant van de rivier in Echternach zelf. Echternacherbrück is het duitse gedeelte van Echternach en de camping “Freibad” is voor mij erg bekend. Deze camping heeft een erg groot openlucht zwembad maar is naar mijn mening niet echt heel rustig gelegen. Ik ga dit jaar voor de 9e keer, omdat het ons altijd heel goed bevalt.
Echternacherbrück heeft niet zo veel te bieden, Echternach wel, maar dat is dus enkel de brug over. In Echternach vind je een leuke winkelstraat, veel terrasjes en hotels.
Het klimaat in dat gedeelte van Luxemburg is zacht. Aangezien je achter de ardennen zit, heb je in het hoogseizoen veel meer kans op goed weer dan bijvoorbeeld Nederland, omdat regengebieden uitregenen boven de Ardennen. Ook 's avonds is het goed uit te houden aangezien (wanneer het weer mee zit) het vaak zwoel is. Ook is er nooit veel wind in Echternach omdat het geheel omgeven is door heuvels (laaggebergte).
Wat zeker de moeite waard is om te bezoeken (kan per auto) is het Müllerthal, met “grotten”, rotsspleten en hoge rotswanden. Dit is allemaal totaal ongevaarlijk (grotten zijn niet diep en op eigen gelegenheid te bekijken) en ook met kinderen erg leuk.
Wanneer je vanuit Echternacherbrück naar Echternach rijd, en je volgt “Diekirch” totdat “Berdof” aangegeven staat (een afslag naar links -> omhoog langs hotel “Bel Air”) sla je af. De weg Echternach - Diekirch heet “Route d'Diekirch” en loopt langs camping Official, net na Camping official, ongeveer 300 meter, krijg je de afslag richting Berdorf. Wanneer je hier naar boven gaat, kom je vanzelf in het Müllerthal en langs de rotswanden. Je kunt hier parkeren en op eigen gelegenheid door het gebied wandelen.
Wil je iets heel moois zien, ga dan naar het dorpje “Müllerthal”. Hier heb je het bekende bruggetje over een waterval die je in vele folders ziet over het Müllerthal.
Voor de rest is Wasserbillig (wat meer naar het zuiden) mooi (vooral vanwege de wijn), Vianden, een middeleeuws dorpje wat meer naar het Noorden, Ettelbruck (om te winkelen) en Diekirch…
Wil je een schattig en mooi kasteel bezoeken, ga dan naar Esch sur Sure…
Hopelijk heb je zo genoeg tips… Wil je nog meer weten, vraag het me gerust. Ik heb Luxemburg van Noord tot Zuid doorgelopen (letterlijk) en ken het land dus op mijn duim ;-)
Groetjes,
T-Mobile One
www.wijkman.nl
www.wijkman.be
Beheerder http://luxemburg.2link.be