Echternacherbreuck

  • Eddie

    Wij gaan deze zomer in het hoogzeisoen met twee jonge kinderen naar Camping Freibad Echternacherbrueck. Kent iemand deze camping en zo ja, wat zijn je ervaringen??

    We zijn alleen nog maar in Luxemburg geweest op doorreis naar Frankrijk maar willen nu een keer Luxemburg “verkennen”. Wat moeten we écht zien??? We zijn geen super-wandelaars (kleine kinderen…) maar wellicht zijn er ook leuke autotochtjes te maken?

    Hoe is verder het klimaat? In Frankrijk ben ik gewend om tot middernacht lekker buiten voor de caravan te zitten. Kan dat hier ook of wordt het 's avonds al vroeg fris en klam??

  • T-Mobile One

    Hoi!

    Wij zitten van 12 tot 31 juli aan de andere kant van de rivier in Echternach zelf. Echternacherbrück is het duitse gedeelte van Echternach en de camping “Freibad” is voor mij erg bekend. Deze camping heeft een erg groot openlucht zwembad maar is naar mijn mening niet echt heel rustig gelegen. Ik ga dit jaar voor de 9e keer, omdat het ons altijd heel goed bevalt.

    Echternacherbrück heeft niet zo veel te bieden, Echternach wel, maar dat is dus enkel de brug over. In Echternach vind je een leuke winkelstraat, veel terrasjes en hotels.

    Het klimaat in dat gedeelte van Luxemburg is zacht. Aangezien je achter de ardennen zit, heb je in het hoogseizoen veel meer kans op goed weer dan bijvoorbeeld Nederland, omdat regengebieden uitregenen boven de Ardennen. Ook 's avonds is het goed uit te houden aangezien (wanneer het weer mee zit) het vaak zwoel is. Ook is er nooit veel wind in Echternach omdat het geheel omgeven is door heuvels (laaggebergte).

    Wat zeker de moeite waard is om te bezoeken (kan per auto) is het Müllerthal, met “grotten”, rotsspleten en hoge rotswanden. Dit is allemaal totaal ongevaarlijk (grotten zijn niet diep en op eigen gelegenheid te bekijken) en ook met kinderen erg leuk.

    Wanneer je vanuit Echternacherbrück naar Echternach rijd, en je volgt “Diekirch” totdat “Berdof” aangegeven staat (een afslag naar links -> omhoog langs hotel “Bel Air”) sla je af. De weg Echternach - Diekirch heet “Route d'Diekirch” en loopt langs camping Official, net na Camping official, ongeveer 300 meter, krijg je de afslag richting Berdorf. Wanneer je hier naar boven gaat, kom je vanzelf in het Müllerthal en langs de rotswanden. Je kunt hier parkeren en op eigen gelegenheid door het gebied wandelen.

    Wil je iets heel moois zien, ga dan naar het dorpje “Müllerthal”. Hier heb je het bekende bruggetje over een waterval die je in vele folders ziet over het Müllerthal.

    Voor de rest is Wasserbillig (wat meer naar het zuiden) mooi (vooral vanwege de wijn), Vianden, een middeleeuws dorpje wat meer naar het Noorden, Ettelbruck (om te winkelen) en Diekirch…

    Wil je een schattig en mooi kasteel bezoeken, ga dan naar Esch sur Sure…

    Hopelijk heb je zo genoeg tips… Wil je nog meer weten, vraag het me gerust. Ik heb Luxemburg van Noord tot Zuid doorgelopen (letterlijk) en ken het land dus op mijn duim ;-)

    Groetjes,

    T-Mobile One

    www.wijkman.nl

    www.wijkman.be

    Beheerder http://luxemburg.2link.be

  • liselle

    luxemburg is juist een geweldig land als je met kleine kinderen gaat ik ben nu 18 maar ik kom er al vanaf me 4 jaar. wat leuk is om te gaan bekijken met je kinderen is het kasteel vianden in gelijkgenaamde plaats en het mullertal dat is ook erg mooi en leuk. en het weer is net als in nederland maar 's avonds kan je wel buiten zitten. het koelt minder snel af.

    groetjes veel plezier

    liselle

  • Arjanus

    He wat leuk, wij gaan er dit jaar ook naar toe.

    Ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt.

    Stuur eens een mailtje met jullie bevindingen.

  • wilco

    Ik kom al heel lang in Luxemburg en ook al ken ik de camping niet de plaatskeuze is goed.

    Mullerthal is wel iets gevaarlijker dan het vorige verhaal doet vermoeden

    (in geval van uitglijden) maar zeker de moeite waard . In echternach (Lauterborn)

    heb je ook een receatiegebied voor kinderen (am See geloof ik) Niet zo uitgebreid

    als hier vaak het geval is, maar toch de moeite waard.

    Als je van winkelen houdt dan is er weinig in de buurt en zal ik eerder Trier(dtsl)

    aanraden. Veel plezier

  • Eddie

    Ik weet niet of we elkaar tegen zijn gekomen daar maar ik zal je deelgenoot maken van onze ervaringen.

    Allereerst de camping: Het gaat om Camping Freibad in Echternacherbruck die net over de brug van Echternach aan de Duitse kant ligt. De campingbeheerders zijn in hoofdzaak gepensioneerde Belgen en wat ons erg tegenviel was de toewijzing van de plaatsen. Ondanks dat wij al ruim van tevoren hadden gereserveerd werden wij (we waren samen met vrienden en hebben allebij een caravan) samen op anderhalve plek gepropt. Het is een beetje het principe van “zoveel mogelijk caravans en tenten op zo min mogelijk vierkante meters”. Er zijn geen afgebakende plaatsen. Elke keer als je wegging met de auto was het een verrassing of je bij terugkomst je auto nog bij de caravan kon parkeren of dat daar inmiddels een andere caravan of tent was “neergestreken”. Overigens werkt het wel zo dat als je maar flink je mondje roert tegen de beheerder je over het algemeen wel redelijk je zin krijgt.

    Het zwembad biuj de camping is weliswaar een openlucht-zwembad wat voor iedereen toegankelijk is (dus ook voor niet-campinggasten) maar vonden wij wel erg mooi.

    V.w.b. de omgeving: in één woord prachtig. Ook voor de kinderen is het leuk om die wandelingen langs de grotten en rotsspleten te maken. Als je even voorbij Consdorf op de parkeerplaats bij de Auberge je auto neerzet kun je daarvandaan leuke wandelingen maken. Ook de Schiessentumpfel was erg fraai.

    Qua klimaat hebben we niet echt te klagen gehad alhoewel het er in de eerste week dat we er waren even een avond en nacht hééél erge onweer was. De laatste week was het eigenlijk een beetje te warm met temperaturen tegen de 40 graden, maar we hebben het overleefd.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…

  • T-Mobile One

    Hoi!

    Ik ken Camping Freibad erg goed maar heb er gelukkig nooit op gestaan. Ik ben er dit seizoen nog geweest om naar het zwembad te gaan. Wij zaten zelf in Echternach op Camping Official, die beduidend beter is. Één nadeel aan Official is dat ze niet zo'n groot zwembad hebben.

    Wat ik aan Camping Freibad niet mag is dat ze dit jaar (tijdens de topdrukte) het veld vooraan aan de camping bij de weg “bij de camping” hebben getrokken om zo nóg meer bezoekers kwijt te kunnen. Dit veld is normaal een honden uitlaatstrook. Niet bepaald vriendelijk dus.

    Op Camping Official heb je veel meer ruimte en privecy…

    De omgeving is in één woord prachtig… Idd, daar heb je gelijk in. Ik kom er al 9 jaar en telkens met weer nieuwe ideeën.

    Op mijn website staat een klein vakantieverslag.

    Groetjes,

    T-Mobile One

    www.wijkman.nl

    www.wijkman.be

  • Hanneke

    T-Mobile One schreef: Wij zaten zelf in Echternach op Camping

    > Official, die beduidend beter is. Één nadeel aan Official is

    > dat ze niet zo'n groot zwembad hebben.

    Ik kom al vanaf mijn 9e in Luxemburg, ben nu 33, 2 keer per jaar in het voor en naseizoen. Altijd gingen we naar Officiel, vroeger was het een prima camping, maar sinds de laatste 5 jaar in het echt een bende. Vieze douches en toiletten, chagarijnige Katinka. (de beheerster van de camping) De laaste jaren stonden wij helemaal boven tussen de vluchtelingen, die daar in caravans en appartementen waren gestopt! Het verbaasd me dat het zwembad klaar is, heeft zeker 3 jaar geduurd!

    Na bijna een longontsteking te hebben opgelopen op Officiel hebben we besloten daar nooit meer te komen.

    We staan nu de laatste jaren naar volle tevredenheid op Camping Freibad Echternacherbruck, hoewel deze camping wel iets duurder is, ziet het er ook een stuk netter uit. De leiding oa Eric is een leuke vent, waar je zeker als vaste klant, alle hulp van krijgt.

  • Eddie

    Ik wil toch wel even reageren op je opmerking m.b.t. Eric en de vaste klanten.

    Ook wij hebben Eric meegemaakt en het is inderdaad een joviale vent maar om het in het goed “Hollands” te zeggen: hij spoort niet helemaal.

    Ik heb begrepen dat hij het vorige seizoen een beetje de leiding had maar aangezien er een kleine affaire met het aannemen van steekpenningen (je weet wel: geef mij 50 euro, dan krijg jij een mooi plekje…) is geweest mocht hij dit jaar op dat trekkertje rondrijden met de vuilcontainers. Dat was dan ook meteen onze grootste schrik want wij hebben Eric meerdere keren (eerst beleefd maar daarna toch echt wat minder beleefd) verzocht om niet zo IDIOOT hard te scheuren met dat karretje. Wij hadden een paar hele kleine kindjes rondlopen, en ik weet dat je als ouders verantwoordelijk bent voor de handel en wandel van je kinderen maar tegen zo'n zot rijgedrag kan ik niet op. Het is meer dan eens geweest, dat we die kleine meid van het pad moest ‘wegsleuren’ omdat Eric eraan kwam.

    Verder is ons (als nieuwkomers op de camping wel opgevallen dat ‘vaste gasten’ inderdaad een behoorlijk streepje voor hebben, zeker als het gaat om het toewijzen van de plaatsjes. Eigenlijk was Jules zo'n beethje de enige waar je een zinnig gesprek mee kon voeren. Eric die zat dat halve dag bij die ‘vaste gasten’ een pilske te pakken……

    Tot slot wil ik het niet helemaal de grond in boren want je hebt absoluut gelijk dat het een hele nette camping is. Over sanitair etc. hebben we echt geen klagen gehad en dat is zeker hééél veel waard.