Wonen in Luxemburg

• Alex is weg van Luxemburg

Hallo mensen,

Wij, mijn vrouw, kinderen, beestenbende en ik, over ongeveer twee jaar in Lux gaan wonen en werken. Wij staan momenteel op een camping in Steinfort, net over de belg/luxemburgse grens. Wij zouden ook graag in deze omgeving gaan wonen. De omgeving en de mensen zijn hier geweldig. Ik zou graag van inwoners willen weten hoe het hier, in Luxemburg, vergaat wat betreft de gezondheidszorg, verzekeringen, belasting en wat al niet meer wat we hier in Nederland ook allemaal hebben. Ik ben druk op internet aan het snuffelen naar deze informatie, maar van wie kan je de beste informatie krijgen?…………..inderdaad van de bewoners zelf. Ons gezin bestaat uit 5 personen. Mijn vrouw werkt voor een kinderopvang centrum. Zij is en soort oppas dienst. Mijn kinderen zitten allen nog op school, in de leeftijden 5, 13 en 15. Ik werk als grafische vormgever, wat ik in Lux graag zou voort willen zetten. Zo een heel verhaal met eigenlijk een oproep aan bewoners van dit schitterende land.

Ik hoor graag wat van jullie

Alex

• Linda

Hallo Alex,

Weet heel goed waar je aan begint. Ik kwam vroeger ook altijd op de camping. Op een camping is alles anders dan in het gewone leven. Ik had ook een ideaal beeld van Luxemburg. Maar wonen en werken in dit land is heel anders dan vakantie vieren . Ik heb het geluk dat ik hier kwam wonen dat mijn vriend hier al woont en mijn beste vriendin. Spreek je frans? Ja goed zo! Nee volg dan eerst een cursus in Nederland want frans is in het beroepsleven heel erg belangrijk. Wil je nog steeds hier gaan wonen dan raad ik je aan om in het land zelf een cursus Luxemburgs te gaan doen. Heel belangrijk en als je je er een beetje in verdiept totaal niet moeilijk. Belangrijk omdat de Luxemburger het heel fijn vindt dat je je verdiept in hun taal. De verzekeringen dat is normaal net zoals in Holland. Je kent het wel autoverzekering brandverzekering enz. De gezondheidszorg is goed in Luxemburg. je bent hier niet verplicht om bij dezelfde dokter te gaan. Ik doe het zelf wel want dat vind ik wel zo prettig. Wil je huren of kopen? Luxemburg is duurder dan Nederland met koop en huurprijzen. Een huis huren kost al gauw 1100 euro per maand en dan heb je alleen maar de kale huur. Vaste lasten komen er dan nog bij. Telefoon rekening is ook duurder en per maand. Je hebt 3 kinderen en ben getrouwd dan zit je gunstig en betaal je over je inkomen geen belasting. Om hier te kunnen wonen moet je zorgen dat je werk hebt of dat je genoeg geld heb om jezelf te kunnen onderhouden en dat je geen geld van de staat nodig hebt. Na een jaar volledig te hebben gewerkt krijg je jou verblijfsvergunning.Dat was het wel zo een beetje. Ik wil je niet afschrikken maar wil ook niet dat je een valse illusie hebt voor je hier naar toe komt. Het is hier ook niet altijd rozengeur en mannenschijn. De werkeloosheid stijgt hier ook.

Hoop je een beetje te hebben geinformeerd.

Groetjes Linda