Wandeling Beaufort

• Truida

Hallo,

Kent iemand de natuurhistorische wandeling die begint bij het kasteel van Beaufort en in zijn geheel langs de Haupeschbeek gaat, ongeveer 4 km?

Ik zou graag route-beschrijving en/of een kaartje van deze wandeling willen hebben. Weet iemand waar ik deze op internet kan vinden/bestellen, of heeft iemand het thuis liggen en wil mij een kopietje sturen/mailen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Truida

t.smittenberg@hccnet.nl

• ger

Dag Truida,

Je bedoelt waarschijnlijk het “Naturpad”. Inderdaad een erg mooie wandeling met onderweg veel informatie m.b.t. de daar aanwezige flora en fauna. Een echte aanrader. Er zitten zelfs ijsvogeltjes. Het pad wordt gemarkeert met bordjes met een vogel. Er is inderdaad een brochure van beschikbaar; ik heb hem vorig jaar bij de VVV in Beaufort afgehaald. Ik kan hem helaas niet voor je kopieeren omdat ik hem zelf heb uitgeleend. Misschien sturen ze hem wel naar je op als je ze mailt?

Het adres vindt je hier:

http://www.beaufort.lu/tourist-info/index.html

Ook is hij te verkrijgen bij de kassa van het kasteel aldaar.

Meer info vindt je hier:

http://www.emweltzenter.lu/emweltzenter/oekofonds/natur/naturlehrpfade.htm

(helamaal onderaan)

Verder kan je proberen meer info te krijgen via www.google.lu en vervolgens naturpad beaufort intoetsen.

Succes en veel wandelplezier

Groet, Ger

• Truida

Dank je wel voor je info, ik ga het proberen. Truida

• GSM Helpdesk Nederland

Wellicht ook een tip om het stuk GR5 vanaf Beaufort naar Echternach te lopen. Vooral het stuk tussen Beaufort, Grund en Berdorf is mijn favoriet, maar het stuk tussen Berdorf en Echternach is ook spectaculair te noemen. Bij een betere boekwinkel kun je dit boek krijgen, écht een aanrader. Met kleine kinderen is het verstandig de route in twee of drie keer te lopen aangezien het over een grote afstand gaat, busverbindingen zijn mogelijk vanuit Grund, Berdorf en Echternach terug naar Beaufort. Het is dus geen rondroute. Busprijzen zijn te verwaarlozen, iets van 1 euro per persoon.

Eventueel kun je foto's bekijken op mijn site: http://www.wijkman.nl/1105012.php (over het stuk Grund(hof) - Berdorf - Echternach.

Groetjes,

Tim Wijkman

• Truida

Mooie foto's! Bedankt voor de tip, dit houden we zeker in gedachten.

Groeten,

Truida

• Nienke

Hoi,

Een beetje late reactie misschien, maar we zijn net weer terug van een heerlijke wandelweek in Beaufort.

Wij gaan al jaren (vier volwassenen, 3 honden), naar Luxemburg, eigenlijk altijd in de buurt van Beaufort.

Je kunt in Echternach, en vast ook in Beaufort een wandelkaart (van klein zwitserland) kopen en daar doe je echt jaren mee, het is een topokaart met wandelingen erop aangegeven, welke ook nog eens gemarkeerd zijn. Ook die natuurwandeling van jou staat er op aangegeven….En hij kost 2,50 !!

Wij zaten nu op een goed bungalowpark in Beaufort, van waaruit ook wandelroutes lopen, normaal rijden we meestal eerst een stukje (want dan zaten we in Dillingen)maar nu hebben we bijna alleen vanuit Beaufort wandelingen gemaakt.

Ik ben echt helemaal gek van dat gebied, de contrasten vind ik erg mooi en ook dat je rustig 4 uur kunt lopen zonder iemand tegen te komen. Ik zou er zo gaan wonen, dus als iemand wat weet :-)

Wat mij nu wel opviel: wij hebben tijdens het wandelen 3 dode dassen gezien en een dode vos, zo langs het pad. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. We zien wel veel dieren (eekhoorns, herten, vossen), maar dassen nooit en zo raar langs het pad, alsof ze vergiftigd waren ofzo.

Oja, we gaan als traditie ook altijd een keertje naar chinees restaurant Jardin D´amandes in Echternach, ligt aan de weg die richting Echternacherbruck gaat, vlakbij een museum voor volkenkunde ofzo. Ik vind het persoonlijk een aanrader, goeie vriendelijke bediening, leuke menu´s en lekker en goed eten.

Groeten,

Nienke

• GSM Helpdesk Nederland

Hey Nienke, één das kan inderdaad wel eens dat je die dood tegen komt, maar drie lijkt me inderdaad ook niet bepaald zuivere koffie. Overigens ben ik ook al vanalles tegen gekomen in de bossen in het Mullerthal, boommarters, klein wild, herten, wilde zweintjes etc.

Heb je ook al wel eens aan de Duitse kant het stukje Müllerthal gelopen? Als je van vergezichten houd, is dat zeker een aanrader. Je gaat dan in echternach over de oude brug naar Echternacherbrück en vervolgens ga je net na de brug op een 5 sprong schuin links een weggetje dat naar boven loopt in. Dit weggetje is doodlopend en eindigd bij een trap. Volg deze trap naar boven en je komt er vanzelf… Echt prachtig!

Groetjes,

Tim Wijkman

• Nienke

Hoi Tim,

Lijkt mij ook wat onfris.

Tjeempie, wilde zwijnen, dat lijkt me leuk om tegen te komen. Maar helaas (in dit geval dan) lopen wij dus altijd met drie honden en dat schrikt de dieren toch wat af. Mijn hond is behoorlijk sullig, er viel namelijk een eekhoorn uit de boom en voordat zij dat doorhad was het beest gelukkig alweer foetsie.

Alleen nu zaten er veel muizen, en er bleef er eentje zo op ‘t pad zitten, die heb ik dus maar even wel aan de kant gedaan, het arme beest, drie van die grote hondenneuzen in z’n snuffert……

We hebben inderdaad wel eens aan de overkant gelopen, bij Dillingen kan je recht omhoog wandelen, leuk voor de kuiten en dan heb je echt een geweldig uitzicht en loop je langs een rots die als een eitje balanceert. Super.

En daar kom je ook via een route die begint achter een hotel bij Bollendorf…

Hmm, Echternacherbruck gaan we volgend jaar eens proberen !

Groeten Nienke

• GSM Helpdesk Nederland

Muizen ben ik ook veel (heel veel) tegen gekomen… In het noorden van Luxemburg kom je veel van die oranje wijngaard-naakt-slakken tegen… Het stuk bij Dillingen en Bollendorf hebben wij nog niet gedaan. Dat gaan we komende week zeker goed maken (vertrek maandag). Hebben ook een tripje gepland naar Petange, Train 1900, schijnt ook heel mooi te zijn. Ga nu voor de 15e keer naar Luxemburg, en elke keer ontdek ik weer iets nieuws… Ben geen campinghanger, elke dag wel iets ondernemen… Je zou zeggen dat je op een gegeven moment alles hebt gezien, niet dus…

Ondertussen zo kind aan huis dat ik de lokale middenstand van Echternach erg goed ken ;-) Zit alleen te wachten wanneer ik de stap durf te nemen om er te gaan wonen…

Groetjes,

Tim Wijkman

• Nienke

Hoi Tim,

Wij hebben dit keer ook van die wijngaardslakken gezien, leuk hoor, al die beesten. Ze hebben gelukkig daar nog de ruimte. Dat is wat mij het meeste aanspreekt aan Luxemburg, dat er nog zoveel natuur is en dat de koeien zo midden in het dorp staan.

Er zitten vrij veel nederlanders in Luxemburg, geloof ik en naar het schijnt ook veel portugezen (waarom weet ik niet).

Maar van die nederlanders begrijp ik het wel. Volgens mij zijn er minder regels dan bij ons en is het toch een redelijk rijk land met veel natuur en toch niet groot. Het bungalowparkje bij Dillingen was van nederlanders en ook het bungalowpark bij Beaufort, was van een nederlander.

Aan de andere kant, lijkt het me moeilijk als je kinderen hebt, toch wat saai wellicht?

Maar heb jij concrete plannen over hoe je daar zou kunnen leven en van wat?

groeten Nienke