hoi ik ga met een vriendin naar bourglinster. iemand nog een tip. waar we zeker heen moeten?
Bourglinster ligt in de in het Canton Grevenmacher, oftwel de moezelstreek. Echter ligt Bourglinster wel een eindje van de moezel af. Vooral nu, in het voorjaar, is de moezelstreek een erg mooie streek, maar persoonlijk ben ik er niets verloren. Bourglinster staat bekend om zijn volledig gerestaureerde kasteel in gotische renaissance en barokstijl en stamt uit de 11e en 12e eeuw. Die is dus op de eerste plaats de moeite waard te bezoeken.
Bourglinster ligt echt op onderhand loopafstand (figuurlijk) van Luxemburg stad, trek hier ook minimaal één dag voor uit en bezoek de mooie Place 'd Armes, de leuke winkelstraten, maak zéker een wandeling door de prachtige benedenstad (dit is een mooi groen dorp midden in de stad) en als je er in geïnteresseerd bent, zou ik de kazermatten ook zeker niet overslaan (ondergronds gangenstelsel in de Bock rots).
Verder bevindt zich in Mondorf-les-Bains een waar kuuroord, voor als je van die fratsen houd. Rummelange (niet zo ver van Mondorf af) staat bekend om zijn mijnmuseum, ook zeker de moeite waard (je mag de mijn in met een mijntreintje en je kunt een kleine tentoonstelling bezoeken).
Ook niet zo ver uit de regio ligt “Train 1900”, een stoomtrein op een museum lijn rond de Titelberg. Een stoomtrein van rond 1900 rijd met gerestaureerde rijtuigen over een prachtig tracé. De rondrit duurt ongeveer 1 tot anderhalf uur. U kunt ook een kijkje nemen in de (restauratie)werkplaats.
Urseldange, dit ligt ook niet zo gek ver uit de buurt van bourglinster, is een dorpjedie geheel in oorspronkelijke staat is terug gebracht. Ik ben er zelf helaas nog niet geweest, maar ga dat in het voorjaar zeker bekijken.
Er is nog veel meer te zien in Luxemburg, ik raad daarom aan het niet bij één week te laten, maar gewoont elkens een deeltje van Luxemburg te verkennen. Streken rondom Echternach en Vianden hebben in hun ééntje al genoeg te beiden om een week door te komen. Bourglinster ligt min of meer op de weg van Luxemburg naar Klein Zwitserland (Mullerthal, Echternach) waar enorme rotspartijen te bewonderen zijn, maar hier heb je (om alles te zien) aan 4 dagen nog niet eens genoeg.
Ik hoop dat je voldoende informatie hebt, mocht je meer info willen, zoek dan eens met bovenstaande gegevens op Google, daar zal je 100den sites vinden met informatie (wellicht ook die van mij ;-))
Tot slot zal je in de omgeving van Bourglinster enorme antennemasten zien (deze staan bij Juglinster) en zijn van de Radio Luxemburg.
Groetjes,
Tim Wijkman
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?