emigreren naar Luxemburg

• Fleur

Hoi!!

Ik ga over een aantal maanden emigreren naar luxemburg omdat ik er een super leuke baan aangeboden heb gekregen. Ik ben op internet aan het zoeken naar informatie (wat ik allemaal moet regelen en waar ik aan moet denken). Zijn er mensen die zelf naar luxemburg geëmigreerd zijn en die me tips of informatie kunnen geven??

Alvast bedankt!!

• Linda

Hoi Fleur,

Je inschrijven in de gemeente waar je gaat wonen. Hier krijg je een blauw papier als bewijs dat je ingeschreven bent. Na een jaar volledig hier gewerkt te hebben laat je jou baas een Declaration Patronale invullen en die geef je af op de gemeente. Na verloop van tijd ontvang je dan jou Carte De Sejour De Ressorissant D'un Etat Membre De L'union Europeenne. Ik heb me gemeld op de Nederlandse ambasade om een Nieuw paspoort aan te vragen waarop vermeld staat dat deze afgegeven is door de Ambassadeur te Luxemburg. Dit omdat bij het openen van een bankrekening de bank daar in de meeste gevallen om vraagt. Tevens heb ik mijn rijbewijs omgemeld en heb nu een Luxemburgs rijbewijs. Die zijn hier geldig tot in het jaar waarin je 50 wordt. Je nederlandse rijbewijs moet je afgeven, ik heb het gevraagt of ik hem mocht behouden maar helaas, dus aanbevolen om een kopietje ervan te maken. Tja een bankrekening openen. Ik zelf heb een rekening bij de Spuerkees lopen. Dit is een Luxemburgse bank. Een aanrader is een taalcursus Luxemburgs. Ik heb hem zelf gedaan en ik praat het nu vloeiend weg.

Huisraad verzekering, brandverzekering alle verzekeringen die je in Holland ook hebt. Goede verzekeringsmaatschappij is La Luxembourgeoise.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel van je en veel succes met je baan.

Groetjes Linda

• Fleur

Bedankt voor je reactie Linda!!!

Ik heb nog een paar vraagjes:

In Nederland reis ik meestal met het OV, is dat in Luxemburg (stad) te doen of kan ik beter een auto/brommertje aanschaffen?

Tegen de tijd dat ik woonruimte heb moet ik min of meer alles aanschaffen wat een mens nodig heeft in zijn huis. Kan ik electronica zoals een koelkast, wasmachine en een notebook beter in Nederland of daar kopen?(qua prijs, het vervoer is namelijk geen probleem) Zijn er daar winkels zoals IKEA (op internet zag ik toevalling dat die daar niet is)? Of kan ik meubels enzo beter in Nederland kopen?

Alvast bedankt!!

• GSM Helpdesk Nederland

Wat betreft OV, dat kost in Luxemburg eigenlijk niets. Voor 4,60 euor kun je de gehele dag onbeperkt met trein en bus door geheel luxemburg. Er zijn ook urenkaartjes beschkbaar, die zijn iets meer dan de helft goedkoper.

Indien je in Luxemburg stad woont én werkt, zou je een fietsje aan kunnen schaffen, maar vergis je niet in de hoogteverschillen. Luxemburg-stad zelf is niet zo heel groot, een gemiddelde gemeente in Nederland is groter ;-).

Wat betreft witgoed, die kun je goed in Luxemburg-stad en Kirchberg kopen. Overigens heeft elke redelijke gemeente in luxemburg wel een witgoedzaak, maar prijsvergelijking heb ik nooit echt gedaan. Waarom trouwens nieuw kopen als je het gewoon mee kunt nemen? Een autotje huren bij Hertz of iets in die geest levert je waarschijnlijk genoeg voordeel daarbij op om ze gewoon mee te nemen.

Meubels kun je beter in België of Duitsland halen, deze vind ik persoonlijk in Luxemburg vrij duur. Ook het levensonderhoud in Luxemburg staat gelijk aan Nederland (behalve alcohol, benzine en tabak). Wij kopen veel in in Duitsland aangezien dat toch best wel wat scheelt met Luxemburg. Maar wij zitten dan ook vlak tegen de grens…

Een IKEA heb ik inderdaad in Luxemburg ook nog niet gezien. BIj mijn weten liggen de dichtstbijzijnde IKEA's in België (Hognoul) en Duitsland (Ulm).

Groetjes,

Tim Wijkman

• Linda

Hoi Fleur,

Ik woon zelf niet in de stad maar in een dorp vlakbij Echternach en doe alles eigenlijk met de auto. Ik weet de prijzen van het ov zijn hier niet duur. Bus en trein hebben ook een maandabbonement maar een prijs kan ik je niet geven. Die kun je opvragen bij het Busstation op de Gare in Luxemburg stad. Een auto in de stad raad ik je af omdat bijna alles betaald parkeren is. En ze erg gul zijn met bekeuringen in de stad.

Alles wat je hebt aan meubels en aan elektra apperatuur kun je gewoon meenemen maar als je echt iets wilt kopen dan raad ik je voor meubels Möbel martin in Duitsland, Trier en voor elektrische apparatuur moet je niet zijn in Luxemburg en zeker niet op de Kirschberg want dat haal je veel goedkoper bij Mediamarkt in Trier of in de Saturn in Trier. Iniedergeval is Trier met dat soort dingen goedkoper dan Luxemburg.

Groetjes Linda

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

• Linda

Hoi Tim,

Witgoed is stukken goedkoper in Duitsland, Trier. Hier in Lux ik koop er niks.

Groet Linda

• Fleur

Bedankt voor jullie advies!!!

• nadia

Hoi allemaal,

Ik wil ook verhuizen naar luxemburg maar twijfel heel erg veel

Hoe is het leven daar en ik heb het zat in Nederland. Belasting betalen betalen en nog betalen. Ik zie niks voor terug. Mensen die niet werken zijn hier beter af.

Wat is jullie advies. Ik heb een hbo opleiding en spreek goed 5 vreemde talen(frans,duits,nederlands,engels,portugues) en een beetje luxemburgs al geleerd in een zomercursus in 2007.

Graag jullie tips en advies

bedankt

Nadia