Wat betreft OV, dat kost in Luxemburg eigenlijk niets. Voor 4,60 euor kun je de gehele dag onbeperkt met trein en bus door geheel luxemburg. Er zijn ook urenkaartjes beschkbaar, die zijn iets meer dan de helft goedkoper.
Indien je in Luxemburg stad woont én werkt, zou je een fietsje aan kunnen schaffen, maar vergis je niet in de hoogteverschillen. Luxemburg-stad zelf is niet zo heel groot, een gemiddelde gemeente in Nederland is groter ;-).
Wat betreft witgoed, die kun je goed in Luxemburg-stad en Kirchberg kopen. Overigens heeft elke redelijke gemeente in luxemburg wel een witgoedzaak, maar prijsvergelijking heb ik nooit echt gedaan. Waarom trouwens nieuw kopen als je het gewoon mee kunt nemen? Een autotje huren bij Hertz of iets in die geest levert je waarschijnlijk genoeg voordeel daarbij op om ze gewoon mee te nemen.
Meubels kun je beter in België of Duitsland halen, deze vind ik persoonlijk in Luxemburg vrij duur. Ook het levensonderhoud in Luxemburg staat gelijk aan Nederland (behalve alcohol, benzine en tabak). Wij kopen veel in in Duitsland aangezien dat toch best wel wat scheelt met Luxemburg. Maar wij zitten dan ook vlak tegen de grens…
Een IKEA heb ik inderdaad in Luxemburg ook nog niet gezien. BIj mijn weten liggen de dichtstbijzijnde IKEA's in België (Hognoul) en Duitsland (Ulm).
Groetjes,
Tim Wijkman