Campervraag

• Rita Nikkels

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heel mijn kindertijd heb ik alle vakantie's doorgebracht in Luxemburg. Eerst gingen we altijd naar Consdorf en daarna zijn we een aantal jaren naar Wiltz geweest. Ik heb er zulke goede herinneringen aan: eindeloze avontuurlijke wandelingen, vooral de aardedonkere spelonk de Cohlshuer (weet niet meer hoe je het schrijft) was bij ons favoriet. In de begintijd mocht je er van twee kanten doorheen,hilariteit als je een ‘tegenliggerwandelaar’ tegenkwam. Later mocht je er nog maar vanaf één kant door heen. Chateau Beaufort maakte een enorme indruk op me en de stuwdam bij Esch s.Sûr ?

Nu heb ik mijn man eindelijk zover gekregen om naar Luxemburg te gaan.

Maar wij hebben een oude 4 cil. Ford Transit Camper. Hij kan op gas en op benzine.

Kan iemand mij vertellen of we problemen kunnen verwachten op sommige wegen i.v.m. stijgingspercentage? Mijn man heeft er n.l. een nogal hard hoofd in.

• Ger van der Waal

Rita, je kunt je herinneringen gerust nog eens dunnetjes overdoen hoor! Natuurlijk is Luxemburg een Land met veel bergen en dalen, maar over het algemeen moet jullie Ford daar geen problemen mee hebben. Bovendien staan er bij erg steile hellingen altijd borden die het stijgingspercentage vantevoren aangeven. Rijden in Luxemburg vergt op de kleinere binnenwegen enige stuurmanskunst in verband met de scherpe haarspeldbochten, maar het is een kwestie van rustig de tijd nemen en dan komt het allemaal wel goed. De doorgaande wegen in het land zijn zeker goed te berijden, die verschillen niet zo veel als met die van ons.

Mochten jullie nog verlegen zitten om leuke adresjes om te overnachten stuur me gerust even een mailtje.

Ik wens jullie een leuke tijd in Luxemburg. Kom regelmatig terug op dit prikbord om leuke tips te vergaren.

Groet, Ger

http://www.wageral.nl/

• Rita Nikkels

Ger,bedankt voor je vlotte reactie.

Ik heb wel een lijst met campings met speciale plaatsen en voozieningen voor campers. Daarop staat ook Alferweiher in Echternach, waarover ik hier op het Prikbord al positieve reacties zag.

Verder hebben we de campergids van de ANWB.

Maar tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.

De streek rond Consdorf-Müllertal-Berdorf staat natuurlijk hoog bovenaan mijn verlanglijstje. Maar ik wil ook de stuwdam bij Esch s.Sür aan mijn man laten zien.

Ik zie daar op de kaart het plaatsje Bavigne staan en herinner me ineens dat we daar wel eens een dag naar toe gingen om te zwemmen. Ik was 6 of 7 en kreeg een lang touw om mijn middel om niet te diep te kunnen gaan, omdat er een vader en zoon in waren verdronken.

Goh zeg, er komen allemaal beelden en herinneringen boven, alleen al bij het zien van al die naamplaatsen. Dit wordt een nostalgisch reisje voor me,haha.

Gr. Rita

• Ger &Will

Rij ook eens de stuwdam over naar boven is een parkeerplaats met een beeldschoon uitzicht over het meer.

• Ger van der Waal

Inderdaad Ger & Will, dat uitzicht is er inderdaad fantastisch, zoals de gehele omgeving. Rij ook eens van Esch-sur-Sure richting Martelange, en ga bij Arsdorf richting Boulaide. Je gaat dan het dal in van de Haute-Sure, en komt dan over de Pont-Misère. Een klein bruggetje met een rijke geschiedenis. Vervolgens weer aan de andere kant weer naar boven en via Lultzhauzen weer naar Esch-sur-Sure. Vergeet vooral je fototoestel niet!

Even ter info: ik plaats al geruime tijd allerlei stukjes op het Luxemburg-prikbord onder de naam Ger. Ik realiseer me dat ik natuurlijk niet de enige in Nederland ben die Ger heet :-) . Om te voorkomen dat er misverstanden komen over wie nu wat vraagt en antwoord, zal ik vervolgens onder mijn stukjes m'n volledige naam gebruiken: Ger van der Waal

Groet, Ger

http://www.wageral.nl/