Hoi,
Ik ben op zoek naar een taalcursus Luxemburgs op CD-rom of op Boek + CD. Tot nu toe heb ik 1 CD-rom kunnen vinden met een cursus Ned-Lux, maar die verschijnt pas eerste kwartaal 2006.
Heeft iemand tips?
Behalve een cursus Luxemburgs zou je ook, als je tenminste in het bezit bent van een (digitale) satellietontvanger, kunnen afstemmen op de Luxemburgse TV-zenders RTL-Letzebuerg en Tango-Tv. Dan zul je zien (of beter gezegd horen) dat de Luxemburgse taal eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te leren is.
Zelf heb ik een aantal jaren in Luxemburg gewoont en had de taal vrij snel onder controle. Als je het een tijdje niet spreekt of hoort spreken vervaagt het echter langzaam.
Je zou ook eens het boek “de Renert” kunnen proberen te bemachtigen. Dit boek werd, en wordt volgens mij nog steeds, gebruikt voor het leren van het “Letzebuergs” in het basisonderwijs. Het staat vol met verhalen en gedichten, uiteraard in het Luxemburgs.
Groet, Ger
Inderdaad Tim, da's ook een goede tip!
Niet iedereen heeft natuurlijk een schotelontvanger. Al kijkt het op een breedbeeldtelevisie wel iets confortabeler dan op een computerscherm.
Trouwens, mochten er schotelbezitters zijn die de juiste gegevens voor het ontvangen van de beide genoemde zenders via de ASTRA-satelliet zoeken:
RTL Letzebuerg:
Transponder 108
12552 Ghz, verticale polarisatie
Symbol rate 22000
FEC 5/6
Tango TV (T.TV):
Transponder 57
10832 Ghz, horizontale polarisatie
Symbol rate 22000
FEC 5/6
Groet,Ger
Hoi,
Dit boek is in Luxembourg zelf te koop.
Lëtzebuergesch fir all Dag ( Luxemburgs voor elke dag ) Het is zonder nederlandse vertaling en bevat een cd. Met een luxemburgs woordenboek erbij lukt het vrij aardig.
In september beginnen in Luxemburg verdeeld over het hele land cursussen.
Ik zelf heb aan de cursus hier meer gehad dan aan een boek omdat de uitspraak als je het hoort en direct ook moet gebruiken om te communiceren toch anders is dan vanuit een cd het te leren. Het lijkt een moeilijke taal maar als je je er een beetje in verdiept dan heb je het snel door.
Groetjes Linda
Hoi,
Bedankt voor jullie tips! Ik denk inderdaad dat je de taal sneller / beter leert op zo'n cursus in het land zelf. Maar het gaat er mij nu om vast een beetje bekend te raken met de taal. Ik ga de Luxemburgse TV zenders ook zeker opzoeken.
Het klinkt in ieder geval hoopvol dat het blijkbaar niet echt een moeilijke taal is om te leren.
Groetjes,
Caroline
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?