Troisvièrges ligt vlak bij Clervaux, een heel mooi ardennerdorpje, voornamelijk voor de ouders die van een terrasje houden en wat rondkijken in een liefelijk dorpje leuk vinden is dit een aanrader. Vanuit Clervaux loopt een geasfalteerde weg naar het klooster boven op de berg wat vanuit de verre omtrek te zien is.
Met kinderen is het erg leuk om naar Vianden te gaan, veel leuke winkeltjes, een stoeltjeslift met uitzicht op het grote kasteel van Vianden en uiteraard het kasteel zelf. Daarnaast heeft Vianden (richting Stolzembourg) een waterkracht centrale gebouwd ÃÂn een berg, deze is vrij toegankelijk en zeker de moeite waard als je van techniek houd. Ook voor kinderen is het erg imposant. Bovenop het plateau bij stolzembourg liggen eveneens enorme spaarbekkens en de rit vanuit Vianden naar SEO (de waterkracht centrale) is eveneens prachtig gezien de apparte flora en fauna rondom de stuwmeren.
Esch sur Sure moet je eigenlijk ook niet voorbij laten gaan, een PRACHTIG dorp, persoonlijk vind ik dit één van de mooiste stukjes Luxemburg. Het dorp staat bekend om haar kaarsen maar ook de kasteelruïne op de bergtong midden in het dorp is een mooi punt om het dorp te bekijken.
Als je van avontuur houd en de kinderen kunnen een stuk lopen (ben bang dat het met je dochtertje van 3 niet zal lukken) is het Müllerthal bij Echternach echt aan te raden, ruige natuur met hoge rotswanden, kloven, “grotten” etc. Alleen ligt dit laatste wel een flink stuk van Troisvièrges.
Houd je van geschiedenis, bezoek dan Bastogne, het oorlogsmuseum over het Ardenneroffensief…
Ideeën genoeg zou ik zeggen! Verken eerst Noord Luxemburg, daar is al enorm veel te zien, en ik denk dat je dan aan 10 dagen nog niet genoeg zal hebben, wil je ook nog een beetje tot rust komen.
Groetjes,
Tim Wijkman