Waarom rijden die Luxemburgers zo snel?

• Erik77

Net terug van een heerlijke vakantie in Luxemburg. Het was al weer heel wat jaren geleden dat ik er was geweest en ik was al weer vergeten hoe mooi het er is. Eén ding is me echter wel opgevallen: wat rijden die Luxemburgers allemaal asociaal hard! Ik ben zelf bepaald geen slome rijder, maar voor de Luxemburger gaat het allemaal nog niet snel genoeg. Om de haverklap had ik er weer een aan m'n bumper hangen. Waar je 90 mag, rijden ze het liefst 130 en ze jakkeren ook doodleuk met 80 door de dorpen heen. Het is niet zo zeer een ergernis, maar ik vraag me gewoon af of dit anderen ook opvalt en of iemand misschien de reden daarvan weet. Er wordt zeker weinig op snelheid gecontroleerd?

• Yvon

Hoi Erik,

Je hebt gelijk hoor met het rijgedrag van vele Luxemburgers. Ik woon hier nu 8 jaar en heb er ook dagelijks mee te maken. Het zal er misschien mee te maken hebben dat het land zo klein is en men daardoor elk weggetje op z'n duimpje kent. En doorgaans is het hier ook vrij rustig op de wegen waardoor de verleiding groot is het gaspedaal wat dieper in te trappen als je snel van A naar B wilt. Het zal ook wel te maken hebben met stoerdoenerij en een verkeerde mentaliteit en inderdaad is hier niet echt veel controle hoewel dat de laatste tijd steeds meer verandert omdat er regelmatig zeer ernstige ongelukken gebeuren door onverantwoord rijgedrag. Vooral de jeugd kan er wat van (wat klink ik oud ineens ;-) ). Maar stuur ze niet naar bijvoorbeeld Nederland om auto te rijden want dan zitten ze met knikkende knieën en klamme handjes achter het stuur. Je ziet, je bent niet de enige die zich eraan ergert. Rustig blijven en je aan de verkeersregels houden is het beste wat je kunt doen en dan maar hopen dat je zonder al teveel hartverzakkingen op je bestemming arriveert.

• Dj Siena

Die Luxemburgers kunnen er inderdaad wat van. voor een haarspeldbocht net nog iemand inhalen dat is voor een echte Luxemburger geen probleen :D

Deze vraag heb ik eens gesteld aan Luxemburge vrienden van mij en deze vertelde mij, Dat ze met name in de zomer zich rot irriteren aan het slome rijgedrag van de toeristen vooral die toeristen met caravans en mensen die 50 rijden waar je 90 mag.

wel moesten ze toh wel toegeven dat er soms wel onverantwoord gereden wordt.

• Tonnie

Prakties wekelijks lees je in de krant (het Wort) een dodelijk ongeval en zoals Yaon schrijft meestal jonge mensen die willen laten zien tegenover ze,n maatjes hoe goed ze autorijden kunnen veel cotrole is er niet wat wel wenselijk zou zijn ,in Nederland te veel controle en in Luxemburg veel te weinig .

Tonnie

• Linda

Inderdaad de Luxemburger irriteert zich aan de toeristen die echt met 50 rijden waar je 90 mag. Of midden op een kruispunt te blijven staan. Ik maak dit zelf in de vakantie periode veel mee. Ik ben zelf Nederlandse en ik woon hier en ik irriteer mij ook aan het rijgedrag van sommige toeristen. Maak niet uit uit welk land. Over Luxemburgers die naar Nederland rijden wil ik het volgende plaatsen.

Ik rij zelf vrij vaak in de richting van Amsterdam en ik rij op de strek waar je 100 mag ook wel eens 130. Wat mij opvalt is dat ik dan van achter door een Nederlandse automobilist van de weg afgeseind wordt omdat het deze niet hard genoeg gaat.

Je kan dit niet specificeren op de Luxemburger want gekke automobilisten heb je in elk land. En ik denk dat buitenlanders in Nederland hetzelfde ondervinden.

Linda

• Rainier

Moien Erik,

Als je het vergelijkt met dat getut in Nederland op de weg, dan heb je gelijk. Zelf woon ik sinds 1999 met veel plezier in Luxemburg en ze houden hier zeker wel van doorrijden. Je mag hier 130 op de snelweg, maar tot 150 à 160 km/uur is geen probleem. Tja, die lanweggetjes, zeker de weg van de stad naar Echternach, waar zelfs stukken zijn, waar je 110 km/uur mag rijden, komt het voor dat je met 140 wordt ingehaald.

Het probleem hier is dat er vaak veel wordt gedronken en men dan daarna doodleuk in de auto stapt. De politie is hier erg coulant als het gaat om alcohol in het verkeer. Dit word ook door de meeste Luxemburgers zelf geaccepteerd.

Groeten Rainier

• dj Siena

Dat met die alcohol is inderdaad waar. ongelofelijk

• Erik77

Bedankt allemaal voor jullie reacties; erg leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het opvalt. Inderdaad gebeurde het vooral veel op de weg van Echternach naar Luxemburg-stad. Volgens mij werkt een buitenlands nummerbord voor Luxemburgers so wie so als een rode vlag op een stier; dan willen ze er bij voorbaat al omheen, ook al rij ik zelf al twintig of dertig km harder dan toegestaan. Maar zoals ik al zei, het was niet echt een ergernis, ik doe het zelf ook wel eens in Nederland, als er een Duitser of Belg voor me rijdt die er niet bekend is of van de omgeving wil genieten. Toch blijf ik er bij dat er in Luxemburg sneller wordt gereden dan in de omringende landen.

• Linda

ik denk dat het je meer opvalt omdat lux een klein land is maar als je eens een dag door heel nederland zou rijden in een auto met buitenlands kenteken dan zul je merken dat de nederlander precies zo is als de luxemburger. trouwens ik was in frankrijk vorige week op vakantie en die zijn nog erger dan erg. daar is volkssport nummer een toeteren en middel vinger opsteken.

Linda

• Dj Siena

Inderdaad in Frankrijk is dat een ware atractie dat middelvinger opsteken en toeteren en toeristen op de weg treiteren.

wat ze daar ook leuk vinden is voetgangers van hun sokken rijden. .