Werk gezocht in lux!

• LindaB

I ben recentelijk in luxemburg komen wonen en naarstig op zoek naar werk. Spreek naast nederlands, vloeiend engels, redelijk duits en een beetje luxemburgs (helaas geen frans). Mocht iemand iets voor me weten, ik hoor het graag!!

• Ger van der Waal

Linda, ik denk dat het zoeken van een baan in Luxemburg net zo moeilijk is als in Nederland. Daar komt nog bij dat de kennis van de Franse taal zeker belangrijk is; het is immers de officiële taal van het land.

Op de volgende sites krijg je misschien al een indruk van de gang van zaken op het gebied van werk zoeken:

http://www.mt.etat.lu/

http://perso.wanadoo.fr/alain.laemle/pays/luxembourg/

http://www.blue.lu/query?c=123

Verder kan je ook eens via Google zoeken naar “Travail Luxembourg” of “Arbeit Luxemburg”.

Dan krijg je al heel wat links.

Succes!

Groet,

Ger

http://www.wageral.nl

• Linda

Hoi Linda

Ik woon hier nu 2 jaar en 9 maanden en heb het merendeel van de tijd werkeloos thuis gezeten. Een baan vinden in dit land zonder het machtig zijn van de franse taal en de duitse kun je vergeten. Je kan je melden bij adecco voor uitzendwerk of je melden bij het arbeidsbureau. Aangezein over twee weken alle cursussen weer van start gaan raad ik je dan ook aan op een taalcursus te gaan volgen. Ik zelf heb Luxemburgs en Frans hier gedaan( Duits was geen probleem bij mij. ) en ga nu beginnen aan een cursus portugees.

Als je iets van kantoorwerk zoekt dan heb je frans en duits schrijvend en sprekend vloeiend nodig.Ook als je iets in de medische sektor zoekt. Wil je als verkoopster werken dan red je het misschien met alleen duits en Luxemburgs. Hangt ervan af in welke regio je wilt werken alles in de buurt van Luxemburg stad is franstalig en meer in de omgeving van echternach waar ik woon duits talig.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een baan en als je nog vragen heb dan hoor ik het wel maar vestig geen hoop op het vinden van een baan binnen een jaar. Geloof me dat is heel teleurstellend want ik dacht dat ik hier kwam wonen ik heb binnen no time wel weer een baan. Nou ik kan je vertellen dat dat heel wat traantjes hebben gegeven des te langer ik thuis was.

Groetjes LindaPLindaB schreef:

>

> I ben recentelijk in luxemburg komen wonen en naarstig op

> zoek naar werk. Spreek naast nederlands, vloeiend engels,

> redelijk duits en een beetje luxemburgs (helaas geen frans).

> Mocht iemand iets voor me weten, ik hoor het graag!!

• Dj Siena

of je moet DJ worden dan volstaat Duits en Engels :D

• GSM Helpdesk Nederland

Zowiezo is inderdaad het machtig worden van de taal een pré. Kijk maar in ons kikkerlandje dat wij ons ook kunnen ergeren als mensen die hier wonen en werken geen woord Nederlands spreken. Zo wordt in ieder land gereageerd…

Probeer met het land, de cultuur en taal mee te gaan, probeer aansluiting te vinden bij de bevolking, want die kunnen je ook verder helpen bij een baan. Het mooiste is om zelf een bedrijf op te zetten aldaar. Ik ken in Vianden een heel succesvol paar die op wat hogere leeftijd toch een prachtige zaak hebben weten op te zetten…

Als je het roer omgooit, zorg dan dat je vóór vertrek de taal machtig bent, dat is het primaire wat je nodig hebt. Probeer vervolgens vanuit Nederland al een baan te regelen. Zat Luxemburgse / Duitse sites die je kunnen helpen. Als je in het oosten van Luxemburg woont, zou je kunnen kiezen om te gaan werken in Duitsland, voordeel is dan dat je meestal aan de duitse taal voldoende hebt. Ook noord-west Luxemburg (uitwijken naar België voor werk) is duits voldoende.

Overigens liggen de huizenprijzen in Luxemburg vrij hoog. Wil je goedkoper wonen, dan kun je beter in Duitsland gaan wonen (eventueel dicht bij de grens). Luxemburg is steeds verder aan het leeg trekken gezien het land qua huizenprijzen zo duur is. De regering ziet dat ook gebeuren en heeft al verschillende maatregelen getroffen om dit te voorkomen (zoals de belasting op verbouwingen van huizen afschaffen e.d.). Luxemburgers denken dat als de leegloop doorgaat als nu, binnen 10 jaar Luxemburg enkel nog voor de rijken is (met enorme huizen) en krotjes, boven verdiepingen voor de armen en de middenmoot vertrokken is…

Dat is wellicht een andere kant van Luxemburg die je nog niet kent…

Groetjes,

Tim Wijkman

• LindaB

Dank je wel voor al jullie reacties! Ik ben al naar Luxemburg verhuisd, ik heb al bijna 3 jaar een (weekend)relatie met een Luxemburger en we wonen nu samen in Esch/Alzette. Het land en de mentaliteit ken ik dus al aardig, heb alleen moeite met het vinden van werk. Op dit moment werk ik parttime, tijdelijk,maar wil zo snel mogelijk full-time aan de slag. Een vriendin van mij woont in Schotland en heeft daar via nl contacten iets fulltime gevonden. Vandaar ook deze oproep. Ik sta al bij alle uitzendbureaus ingeschreven en iedereen die ik hier ken, weet dat ik zoek naar een fulltime baan. Een franse cursus doen voor vertrek was voor mij geen optie, omdat ik een hele drukke studie deed in Nederland en daar geen tijd voor had. En in mijn studentenkamertje blijven zitten tot ik de franse taal machtig was, leek ons ook geen leuke optie om de doodeenvoudige reden dat we nu eindelijk samen wat op wilden gaan bouwen.

• GSM Helpdesk Nederland

Ach je hebt dan in ieder geval al een goede basis om op te starten… Een Luxemburgse vriend is natuurlijk heel handig… Esch / Alzette is inderdaad voornamelijk frans, erg vervelend dus als je het niet spreekt… Overigens een tip van mijn kant: richt je pijlen niet op uitzendbureau's, je hebt telkens over het algemeen maar tijdelijk werk en daarna weer niets. Zo bouw je niet bepaald een cariére op en zit je over 10 jaar nog met dit probleem…

Wellicht is het voor jou verstandig, indien je vriend er geen probleem mee heeft je nog een tijdje te onderhouden, om een taalcursus van bijvoorbeeld het LOI of NTI te doen, die kun je ook vanuit het buitenland doen…

Groetjes,

Tim Wijkman

• Dj Siena

He Linda

en in hotels in Esch/ Alzette is dat geen optie. Ik zat daar dit weekend maar die lui daar spreken echt slecht Engels. Misschien is de toerisme wat voor je daar moet je toch met Duits, Engels, NED terecht kunnen?

groet

• bernadette

Hallo Linda,

Als ik jou was, zou ik eerst eens mijn (in het frans vertaalde) diploma's

opsturen naar het luxemburgse ministerie van onderwijs. Zij bepalen dan welke

waarde jouw studie hier in Luxemburg heeft. Op die manier weet je in ieder

geval waar je wat dat betreft staat. En inderdaad is het ontbreken van kennis

van de franse taal, zéker in het zuiden, een groot probleem.

Met de info van het ministerie heb je inderdaad geen werk, maar je kunt daarna

mogelijk wel wat meer onderbouwd bepalen welke kant je op wilt gaan en

eventueel nog een talenstudie doen. Vaak worden in de grotere plaatsen

bijna kostenloos taalcursussen aangeboden. Zéker als je jezelf inschrijft bij

het arbeidsbureau kun je opleidingen volgen om je kansen op de arbeidsmarkt

te vergroten. Een baan vinden via de ADEM is overigens een ander verhaal.

Meestal hebben ze gewoon niets of weinig. Dat werkt allemaal heel anders dan

in Nederland.

Mocht je uiteindelijk geen werk in je richting vinden, misschien kun je dan

proberen bij een nederlandse camping in Luxemburg aan de slag te gaan.

Omdat de meeste toeristen hier in Luxemburg nederlanders zijn, heb je daar

misschien voldoende aan de talenkennis die je hebt. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zorg er in ieder geval voor dat je zo snel mogelijk de taal hier leert. Een luxem-

burgs vriendje is één, je verdere sociale contacten zijn minstens zo belangrijk

als je je hier thuis wilt gaan voelen.

Ik wens je heel erg veel succes met je start in je ‘nieuwe vaderland’.

Bernadette

• LindaB

Iedereen bedankt voor de tips! Ik begin binnenkort met een cursus frans en luxemburgs bij de gemeente in esch. Nu maar hopen dat er zich snel iets aandient, want van heel de dag thuiszitten word je ook niet blij…

Linda