Hosingen, Wahlhausen, Ackerscheid, Dickt

• Lysanne

Wij hebben een vakantie doorgebracht in Luxemburg…

Het dorp heet Hosingen…

Maar het was zo'n 2 km buiten het dorp, bij Wahlhausen, een deelgemeente van Hosingen…

We bleken toch net niet in Wahlhausen te zitten…

Ook niet in Ackerscheid (wat we op een andere kaart terugvonden!)

Bij nader inzien van Luxemnurgse kaarten bleek de plek waar het bungalowpark is Dick te heten…

(een dorp in de buurt heet ook Hoscheid-Dickt)

Wie kan zeggen hoe het “dorp” (want dat is het wel, naar Luxemburgse begrippen!) heet???

• Ger van der Waal

Lysanne, ik denk dat je “An d'r Déckt” bedoelt.

Als je van het noorden af, via de doorgaande rijksweg, door Hosingen rijdt, neem je nadat je de bebouwde kom van Hosingen hebt verlaten, de afslag Wahlhausen. Voordat je in Wahlhausen komt, rij je door “An der Déckt”. In de tijd dat ik in Luxemburg woonde was daar een natuurpark, het “Hochwild Freigehege Hosingen” gevestigd. Nu ligt er bungalowpark “La Sapinière”.

Voor zover ik weet hoort “An der Déckt” nog steeds bij Hosingen, ondanks dat het een stukje buiten het dorp ligt.

Ik hoop dat dit is wat je zoekt.

Groet,

Ger

http://www.wageral.nl

• Lysanne

De straatnaam was idd “An der Déckt” en het bungalowpark dat je noemde daar waren we idd ook…

Ik had het idee dat het “dorpje” achter het bungalowpark daarom op z'n Luxemburgs gezegd Dèckt heette, dus “normaal” gezegd Dickt, zoals op de kaart staat…

Er staat verder geen naambord bij, wel als je van de andere kant het “dorp” binnenrijdt…

Dan staat er een officieel geel Luxemburgs bebouwde kom bord, met de naam Wahlhausen, het deel van Wahlhausen, dat op zijn beurt weer Ackerscheid heet volgens de kaarten, kortom een wat vreemde situatie…

Wat postadres betreft valt het idd wel onder Hosingen, maar het is zeker een aparte kern, die beter aansluit bij de “aglommeratie” Wahlhausen/Ackerscheid/Dickt… :)

xxx Lysanne