Dillingen

• Ger van der Waal

Wat is het toch stil op het prikbord…….Juist in deze tijd is Luxemburg meer dan een bezoekje waard.

Vorige week zijn we dan ook weer eens naar ons favoriete landje afgezakt. Deze keer naar Dillingen, in de buurt van Beaufort. Ondanks het regenachtige weer hebben we er toch een leuke tijd van kunnen maken. Vooral het dagje treinen is ons goed bevallen. Een fotoverslag van dit uitje en een leuke tip heb ik inmiddels op m'n website gezet:

http://www.wageral.nl

Klik op de “Dillingen (Lux)” button.

Groet,

Ger

• GSM Helpdesk Nederland

Hoi Ger,

Het is inderdaad rustig op het forum de laatste weken. Ik ben er wel bijna dagelijks te vinden, maar kan moeilijk topics uit mijn duim gaan zuigen…

Ondanks dat je zegt dat je regenachtig weer hebt gehad, is dat niet aan de foto's terug te zien, werkelijk prachtig. Wat mij erg opvalt is hóe rustig het nu rondom de sure is (in het seizoen staat het hier vol met caravans en liggen overal kano's), erg leuk om te zien hoe het buiten het seizoen er uit ziet!

In mijn “huisbibliotheek” heb ik een hele Luxemburg afdeling staan met boeken over Luxemburg. Eén van die boeken is min of meer een fotoboek met foto's van alle seizoenen in Luxemburg, werkelijk prachtig. De herfst en lente zijn voor Luxemburg de twee mooiste jaargetijden gezien de rijkheid aan kleuren die er dan ontstaan, dat merk ik in jouw foto's ook terug!

Ik las dat je een dagje bent gaan treinen. Je hebt meteen de mooiste route gepakt. Ik weet niet of je het vanuit de trein hebt gezien, maar net na Ettelbrück (tussen Michelau en Goubelsmühle) rijd je onder het kasteel van Bourscheid door, vanuit de trein is dit heel goed te zien. De route die je hebt gereden maakt deel uit van het traject Luxemburg - Trois Vierges en maakt weer deel uit van het internationale traject Luik - Gouvy - Luxemburg. De EO heeft over deze lijn een uitzending van Rail Away gemaakt, écht aan te raden om die DVD een keer te kopen! Ik heb hem ook ;-). Als je vaker in Luxemburg komt (en bijvoorbeeld de CFL wandelingen loopt) kom je heel veel bekende stukjes tegen op de DVD…

Erg leuke foto's alleen jammer dat ik de links naar de pagina's elke keer uit de broncode moet halen, op één of andere manier krijg ik nooit de knoppen op je site te zien :? (waarschijnlijk mis ik een java plugin op mijn pc)…

Groetjes,

Tim Wijkman

• Ger van der Waal

Hallo Tim, inderdaad is het zo dat als je de groene knoppen niet kunt zien je de JAVA-plugin mist. Omdat ik vermoed dat er wel meer mensen zijn die JAVA missen (er schijnt een XP-versie geweest te zijn waar geen JAVA in zat) heb ik een downloadknop op m'n site gezet. Bovendien vindt je helemaal onder aan de site dezelfde knoppen in de vorm van een gewone hyperlink. Waarom zet je JAVA er niet gewoon op; die heb je tegenwoordig zowat overal nodig, toch?

En inderdaad is Luxemburg nu wel erg mooi. Ik kom er het liefst in het voorjaar en/of de herfst, niet in de laatste plaats om de mooie kleuren van het landschap.

Voordeel is ook dat het er erg rustig is, geen overvolle campings, maar een en al rust. Dat is tevens ook het nadeel; er is verhoudingsgewijs ook veel minder te doen, de meeste horecagelegenheden draaien op halve kracht, of zijn zelfs helemaal gesloten.

In Vianden was er best nog wat bedrijvigheid, er liepen redelijk veel toeristen rond. In m'n favoriete eetcafe Cafe du Pont op de brug, was het zelfs erg druk. Maar dat is ook midden in de winter een erg leuke plek om even een tussenstop te maken.

Het treinritje was ook erg geslaagd; oude herinneringen herleefden. In de tijd dat ik in Luxemburg woonde, moest ik elke schooldag van m'n woonplaats Biwisch (vlak bij Troisvierges) naar het station lopen om vervolgens met de trein naar Ettelbruck te rijden, en daar over te stappen op de trein naar Diekirch. Daar zat ik op het Lyceum. De route leek totaal onveranderd, de treinen echter zijn niet meer te vergelijken met die van toen. Waren het toen nog “boemeltreintjes”, nu zijn het hypermoderne treinen waar onze NS vaak nog een puntje aan kan zuigen. Bovendien wordt er daar keurig “op tijd” gereden. Ook is het omroepen van de stations (in 2 talen) erg handig alsmede de lichtkrant in de wagons zelf.

Op de site van de Spoorgroep Luxemburg zijn nog foto's van de oude treinstellen alsmede stationnetjes uit die tijd te bekijken:

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/

Het door jou genoemde stukje onder het kasteel van Bourscheid door bij Michelau is inderdaad een van de mooiste trajecten van de gehele route.

Ik heb het stuk over het openbaar vervoer op m'n website gezet omdat het volgens mij een leuke tip is voor mensen die Luxemburg eens van een andere kant willen bekijken. Voor de prijs hoeft men het zeker niet te laten, en met mooi weer zijn er zelfs nog mooie plaatjes te schieten van plekken waar je met de auto nooit kan komen.

Groet,

Ger van der Waal

• Gerrit Hardeman

Hi Allen

Op http://www.webwalking.lu/ staat een video met een trein-cabinerit van Ettelbruck naar Clervaux. Kun je nog even van het landschap van de noordlijn genieten.

Gerrit

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/

• Ger van der Waal

Gerrit, bedankt voor de tip. Ik heb een link naar die site op m'n website (infopagina) gemaakt, evenals naar de spoorgroep Luxemburg. Erg leuke informatie is daar trouwens te vinden.

Groet,

Ger van der Waal

• GSM Helpdesk Nederland

Als ik naar Luxemburg ga, ga ik (meestal) met de auto, maar de rest van mijn verblijf laat ik de auto links liggen. Het is gewoon veel rustiger, fijner én goedkoper om met het openbaar vervoer te gaan (en nog goed voor het milieu ook)… Voor de prijs hoef je het inderdaad niet te laten. En zoals je zegt, zowel aan de punktualiteit als de kwaliteit van het materiaal kan de NS écht een puntje zuigen. Zelfs de stoptrein “boemeltjes” daar zijn nog beter dan onze stoptreinen (die hier stammen uit de jaren 50)…

Gerrit: Ik ga zeker eens een kijkje nemen op die sites… Op de spoorgroep-luxemburg site ben ik in het verleden al een paar keer geweest.

Groetjes,

Tim Wijkman

• Lysanne

Dillingen was ooit ons eerste vakantie adres in Luxemburg

we hebben er heel positief ervaringen opgedaan…

zo stil… je hoort de stilte… vergeleken met het drukke Nederland

Lysanne