Wie kan mij vertellen hoe ik hier in Luxemburg nederlandse televiesie kan ontvangen? De schotel en ontvanger heb ik. BVN kan ik ontvangen, maar ik zoek een kaart om alle nederlandse zenders te ontvangen. Weet weet waar ik zo'n kaart krijg.
Beste Karin,
Dat is technisch niet erg moeilijk, alle Nederlandse zenders zitten op de Astra-satelliet, op 19,2 graden oost. Een schotel van minimaal 60 cm volstaat.
Verder heb je een digitale satellietontvanger nog, die compatible is met Canal Digitaal. Niet elke ontvanger is dat!
Dan komt het administratieve (en financiele) gedeelte: Om auteursrechtelijke redenen mogen de Nederlandse omroepen alleen ontvangen worden in Nederland. Daarom zijn ze vrijwel allemaal gecodeerd in Irdeto2/mediaguard. Dus officieel mag er in het buitenland niet naar worden gekeken. Daarom kan een smartcard ook alleen worden besteld met een Nederlands huisadres en dito banknummer.
Een oplossing zou kunnen zijn om de kaart via familie of kennissen in Nederland te bestellen en te laten betalen, en het met hen te verrekenen.
Informatie over mogelijkheden en tarieven vindt je op de site van CanalDigitaal:
http://www.canaldigitaal.nl/
De volgende NL-zenders zitten in het CD-pakket en zijn, afhankelijk van het abonnement, via de Astra te ontvangen:
http://www.kingofsat.net/nl/pos-19.2E_ned.php
Succes, mochten er nog vragen zijn laat het gerust weten.
Groet,
Ger van der Waal
Hoi Ger,
Bedoel je dan de Nederlandse publieke zenders of de commerciele zenders?
In heel veel vakantielanden zitten namelijk de Nederlandse commerciele en publieke zenders gewoon op de TV toestellen (in hotels). In Griekenland en Turkije konden wij onderhand het hele Nederlandse zenderpakket ontvangen. Lijkt me niet dat ze daar een Nederlands postadres en rekening account hebben ;-)…
Groetjes,
Tim Wijkman
Ik bedoel zowel de commerciele als ook de publieke zenders. Door de programma's te coderen zijn ze slechts voor een relatief klein aantal mensen te bekijken en kunnen de omroepen deze (meestal buitenlandse) programma's veel voordeliger inkopen. Het is dus weer, zoals altijd in Nederland, een centenkwestie. In Duitsland bijvoorbeeld zijn er vrijwel geen gecodeerde zenders (behalve natuurlijk de film en sportkanalen) en worden de films in het buitenland voor het gehele Duitstalige volk ingekocht. Zij betalen voor dezelfde film dus veel meer dan dat een Nederlandse zender zou betalen. Maar het is wel een stukje klantvriendelijker; daar is het gewoon schotel opstellen, zenders programmeren en kijken maar…….
In veel hotels in het buitenland zitten de Nederlandse zenders inderdaad gewoon in het pakket. Dat mag niet zomaar, daar moet flink voor in de buidel getast worden (auteursrechten). Maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd waag ik te betwijfelen. Ze zullen het kaartje dus legaal (en na betaling van die auteursrechten) hebben verkregen, danwel via de manier die ik in mijn eerste posting beschreef.
Trouwens is het wel zo dat steeds meer landen met (gedeeltelijke) codering van hun programma's beginnen. Frankrijk, Italie (gedeeltelijk) en Griekenland (alleen de publieke omroep ERT is nog vrij te ontvangen) zijn al flink op weg, en de eerste geruchten dat ook Duitsland er mee wil beginnen zijn ook al opgedoken……….
Succes en veel kijkplezier, nu het nog (gratis) kan ;-)
Groet,
Ger van der Waal
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?