verhuizen naar Luxemburg

• Marco Thijssen

Goedenmorgen,

Ik ben Nederlander maar geboren in Luxemburg. Momenteel woon ik in Duitsland. Ik zou graag naar Luxemburg verhuizen, maar ik heb daar geen adres en ook geen werk. Wie zou me kunnen helpen (adviseren) wat ik het beste kan doen. Ben alleenstaand en 35 jaar oud. Indien me iemand kost en inwoning zou kunnen geven krijgt men arbeid (tuin, klusjes aan het huis etc) voor terug. Dan zou ik tijd hebben om me een baan te zoeken en een woning. Voor alle suggesties sta ik open.

Ik hoop van harte als iemand reageert, want ik verlang weer terug naar mijn Geboortenland.

Met vriendelijke groet,

Marco Thijssen.

• GSM Helpdesk Nederland

Een heel goed startpunt is een seizoensplaats op een camping. U kunt dan uw huis in Duitsland gewoon aanhouden en in Luxemburg gaan oriënteren op een huis en werk. Wij zijn op zo'n zelfde manier bezig om in de grensstreek Duitsland / Luxemburg een huis te gaan kopen.

Hypotheek kun je het beste nemen bij een bank in Luxemburg als je in Luxemburg een woning koopt. Je krijgt dan het meeste krediet. Werk vinden in Luxemburg is lastig, zeker als je buiten de reguliere sectoren in Luxemburg een baan zoekt. Oriënteer je dus ook een beetje over de grens in Duitsland, Frankrijk of België (nagelang aan welke zijde van Luxemburg je wilt gaan wonen).

Groetjes,

Tim Wijkman

• Linnie

Hoi Marco,

Er is in de loop van de jaren een hoop verandert in Lux. Ik zelf woon hier nog maar 3 jaar maar mijn vriend woont hier al vanaf dat hij 2 is en is ook van geboorte een Hollander.

Je moet hier een adres hebben en een baan om het land in te komen. Ik had alleen een adres dus moest mijn vriend borg staan voor mij dat hij al mijn kosten overneemt todat ik een baan gevonden heb.

Of je moet aan de staat kunnen bewijzen dat je genoeg geld hebt om je zelf te kunnen onderhouden dan is het natuurlijk geen probleem. Een huis huren in Lux is duur en onder de 500 kan je het wel schudden. Beter is daarvoor misschien een huis net over de grens. Over een huis in Lux bouwen of kopen nog maar te zwijgen. Onbetaalbaar!!

Werk tja ligt hier niet voor het oprapen. Heeft mij ook 2 jaar geduurd eer dat ik wat gevonden had. En het word qua werkenlozen ook steeds drukker. Geloof me het is echt niet meer het paradijs van europa zoals het vroeger was. Het klinkt misschien hard maar ik zeg het je liever eerlijk dan een hoop gelul erom heen want daar heb je ook niks aan.

Een lening bij een bank krijg je hier niet zomaar.Ze willen een vast inkomen een arbeidsovereenkomst van je werkgever. Daarna ga je door een aantal vaste commisies heen en die beslissen. Wij wilden ook een huis bouwen of een kopen. Niet te doen want je moet zelf behoorlijk wat gespaard hebben wil je een lening krijgen. En we hebben wel wat gespaard maar niet de vereiste som die er bij de meeste banken voor staat. Als je een bank zoekt raad ik je de Spuerkees aan deze is van de staat en daar heb je het minste gefuck. Dexia was mijn vorige bank en een en al gefuck.

Nou dat was het zo een beetje, als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel.

Linda

• Marco Thijssen

Hallo Linda,

Dank je wel voor je bericht, ik zal hier veel aan hebben. Ik heb alleen een voordeel dat ik geboren ben in Luxemburg. Mijn hebben ze verteld als ik 3000 euro op de bank zet en een woning heb hier kan komen wonen.??? Ma ja, het werk. Waar vind je die. Ik ben zelfstandig geweest in de horeca en in Luxemburg in de horeca te werken is niet gemakkelijk. Zo als gezegd ben ik alleen en ben net gescheiden. Ik wil zo graag weer terug naar Luxemburg, ma ja wat moet ik doen? Momenteel ben ik niet bij kasse op veel geld mee te nemen, dit is voor mijn pensioen die ik heb opgebouwd, en die komt pas over 10 jaar vrij, dit is een behoorlijk bedrag, ma momenteel heb ik daar niks aan. Vrij kopen gaat maar dat duurt 24 maanden en strafbetaling van maar liefst 25%. Dit gaat om veel geld. Momenteel heb ik ook geen werk. Mijn Nederlands Duits en Engels in woord en schrift is goed, maar Frans moet men hebben in Lux, en die bezit ik niet. Ben aan het overleggen om deze niet te gaan volgen, maar dat gaat niet in 2 a 3 maanden. Weet jij misschien geen instanties of andere wegen wat ik kan doen? Ook al is Lux geen paradijs meer, toch wil ik daar weer heen, het blijft voor mij mijn geboorteland, ik ga niet voor niets probeer ik tenminste elke maand er heen. Alleen dat was altijd in het weekend, en dan zijn instanties allemaal dicht. Ik ben van plan om een dezer dagen er weer heen te gaan, en me verschillende informatie te halen, alleen ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Zou je misschien info hebben waar je dat het beste kan doen, en wat de volgorde daarvan is. Voor antwoord ben ik je heel veel dank verontschuldigd en de vriendelijke groeten,

Marco Thijssen.

• Linnie

Hoi Marco,

Je zegt je bent hier geboren maar welke Nationaliteit heb je. Alleen als je de Luxemburgse hebt dan kan dat in je voordeel werken. Ik heb de Hollandse en kom uit de Benelux maar hier ben en blijf ik in de ogen van een Luxemburger een buitenlander. Heb je een hollands paspoort met geboorte plaats luxemburg tja bad luck je bent en blijft toch een hollander.

Waar je het beste als eerst heen kan gaan is naar het Arbeidsbureau en naar Uitzendbureau. Hier kan je je kostenloos laten inschrijven. Ook kun je kijken op de site www.monster.lu Hier vind je de meeste banen in Luxemburg. Je zegt dat je zelfstandig bent geweest in de horeca. Waarom denk je dat het niet gemakkelijk is om hier in de horeca te werken? Daar worden altijd een hoop banen in gevraagd. Ik zelf ben kok van beroep alleen werk niet meer in de horeca omdat de arbeidstijden mij niet aan staan. Koks worden trouwens ook veel gevraagd in ziekenhuizen en Bejaardentehuizen. Op www.adem.public.lu vind je meer info dit is de officiele website van het Arbeidsbureau.

Met 3000 euro op de bank kom je niet ver. Mijn gemiddelde maandkosten liggen rond de 1800 euro. Dan ben je gauw door je 3000 heen he?!

Je zegt dat je frans moet hebben in Lux. Tja in de horeca niet echt bij banken en andere instanties om te werken ja daar heb je het nodig maar voor de horeca? Neu ik spreek ook geen vloeiend frans en red me hier prima. Frans is meer voor de portugezen die geen duits en lux WILLEN leren. Ik heb me ook aangepast dus….

Tja pas als je hier een vaste verblijfplaats hebt dan pas kun je je gaan laten inschrijven bij een gemeente. Dus je zal eerst een adres moeten vinden hier in het land. Als je een adres hebt en en een baan dan kun je je vreeemdelingenkaart gaan aanvragen. Dan ben je officieel aangemeld.

Tja bij mij ging het anders omdat mijn vriend hier al woonde en hij garant heeft gestaan voor mij en al mijn kosten heeft betaald dus ook mijn ziekenfonds.

Dus mijn advies is je zult eerst werk en een verblijfplaats moeten hebben. Concentreer je eerst op een baan probeer een kamer te zoeken voor het begin waarvan de huur vaak op een 400 euro ligt. Anders wordt het moeilijk.

Succes Linda

• Marco Thijssen

Hallo Linda,

Nee, in mijn pas staat alleen geboorteplaats Luxemburg en ik ben Nederlander. Jammer, maar niet zo trots probeer ik het, wie niet waagt wie niet wint word er gezegd. Ik wil je vertellen dat ik het zeer netjes van je vind om te reageren op mijn berichten, daarvoor ben ik je veel dank verontschuldigd. Ik hoop dat jij en je vriend heel veel geluk gezondheid en liefde in Luxemburg vind. Nu ik nog, en dan is alles goed. Ik ga me aanmelden bij monster.lu en ik ga verder kijken wat ik meer kan doen, een apartement zoeken en werk, dus ik heb nog heel wat te doen. Indien je nog info. hebt over woningen of werk zou je me dan kunnen informeren? Ben ervaringen zijn horeca en vertegenwoordigs werk.

Bij voorbaat dank voor je informatie.

Met vriendelijke groeten,

marco

• Linnie

Hoi Marco,

Jij ook veel succes met het vinden van een baan en woning in Lux!!

Groet Linda

• ineke

is een caravan huren niet een optie?

en dan op zoek gaan naar werk.

nog een optie vakantie werk doen op campings?

krijg je kost en inwoning en salaris.

dat kan je vinden op marktplaats en dan vakantie baan.

vraag ook is info aan bv aan de eigenaar van camping simmersmeltz in septfontaines.

dat is een nl en een aardige vent.

ineke

• Louise

Ha, die Marco…en toen werd het stil of niet… Ik had het precies bij het goede eind met jou. Je had ook eerlijk kunnen zijn; dat duurt namelijk het langst!Marco Thijssen schreef:

>

> Goedenmorgen,

>

> Ik ben Nederlander maar geboren in Luxemburg. Momenteel woon

> ik in Duitsland. Ik zou graag naar Luxemburg verhuizen, maar

> ik heb daar geen adres en ook geen werk. Wie zou me kunnen

> helpen (adviseren) wat ik het beste kan doen. Ben

> alleenstaand en 35 jaar oud. Indien me iemand kost en

> inwoning zou kunnen geven krijgt men arbeid (tuin, klusjes

> aan het huis etc) voor terug. Dan zou ik tijd hebben om me

> een baan te zoeken en een woning. Voor alle suggesties sta ik

> open.