rolstoel afhankelijk

• Ineke cox

Hallo, Mijn man wil graag naar luxemburg op vakantie. Ikzelf ben afhankelijk van een rolstoel. Als ik zo naar de foto's kijk dan ziet het er nogal heuvelachtig uit.

Hierdoor heb ik het idee dat luxemburg voor mij niet de juiste keuze is. Korte stukjes loop ik nog maar zal dan ook moeilijker gaan door het niveau verschil.

Graag zou ik reacties krijgen van mensen die al eens in luxemburg zijn geweest, even tueel met een rolstoel.

Met vriendelijke groeten, Ineke Cox

• Ger van der Waal

Ineke, gelukkig wordt er tegenwoordig bij het aanleggen van infrastruktuur steeds meer rekening gehouden met minder-validen, en met name rolstoelgebruikers.

Ook Luxemburg vormt hierop geen uitzondering. Op plaatsen waar onlangs letterlijk aan de weg is getimmerd, zie je dat er wel degelijk aan deze groep mensen, maar ook mensen met kinderwagens, buggy's en dergelijke is gedacht.

Luxemburg-stad is hier ook een voorbeeld van; de (meestal) hoge trottoirs werden regelmatig onderbroken door op en afritjes, en niet alleen bij oversteekplaatsen. Ook bij touristische punten elders in het land zie je steeds meer dat er bijvoorbeeld extra trottoirs langs de weg zijn aangebracht.

Uiteraard zal je met een rolstoel niet de ruige en stijle bospaadjes rond bijvoorbeeld het Müllerthal kunnen bedwingen, maar veel wandelpaden leiden daar prachtig omheen. Bovendien is er een groot aantal wandelpaden uitgezet, die alleen maar over goed begaanbare paden en wegen leiden, en zo toegankelijk zijn voor iedereen.

Net als in Nederland zijn er ook in Luxemburg plekken waar je wel, of juist niet met een rolstoel moet zijn. Bijvoorbeeld een stad als Maastricht; een ramp voor mensen met bijvoorbeeld een rolstoel of rollator.

Dus, een rolstoel hoeft absoluut geen reden te zijn om Luxemburg links te laten liggen. Integendeel.

Zoek eens op het internet en je zult zien dat er heel wat mogelijkheden zijn in Luxemburg.

Ik wens je alvast heel veel plezier in Luxemburg!

Groet,

Ger

• ingrid

beste Ineke,

waarschijnlijk word je op deze website wel iets wijzer:

http://www.info-handicap.lu/

Kijk zelf maar eens !

groetjes van ingrid

• monica

Kijk eens op www.vijftigplusreizen.nl

• Ineke cox

Hoi Monica, bedankt voor je reactie. Helaas zijn de landen die er opstaan verweg,

Juist deze keer wilde we met de vouwwagen en niet ver rijden.

Misschien een volgende keer weer.

Groetjes Inekemonica schreef:

>

> Kijk eens op www.vijftigplusreizen.nl

• sander

Hoi ineke op de meeste campings zijn er ook rolstoel voorzieningen. en de paden en wegen zijn goed begaanbaar in lux. een rustige camping in reuler heeft een invalidetoilet en douche