Ik onderschrijf van harte de kritische kanttekeningen van Linnie.
Als Nederlandse inwoner van Luxemburg heb je nog enigszins een gepriviligeerde status. Geloof maar bijvoorbeeld Fransen, Duitsers verre van geaccepteerd worden. Om nog helemaal maar te zwijgen van Zuid Europeanen, en dan met name Portugezen en Italianen. In het bijzonder Portugezen, die procentueel en getalsmatig de grootste groep buitenlanders vormt, heeft met grote regelmaat te maken met racistisch gedrag door zowel de Luxemburgse burger als ambtenaar ( gemeente ambtenaar, politie )
Een verklaring kan natuurlijk zijn dat Luxemburgers over het algemeen een in zichzelf gekeerd volk is. Tot enkele decennia geleden werd vooral in eigen kring getrouwd ( familiekring ). Daarbij komt het gebruikelijke complex van een klein land, een klein volkje wat een taal spreekt waar de meeste niet Luxemburgers behoorlijk lacherig over doen, etc.
Op dit moment vieren Portugezen en masse feest na het bereiken van de halve finales van het WK, en dit steekt de Luxemburgers behoorlijk, die zelf ( logischerwijs ) op praktisch nul komma nul sportieve of artistieke sucessen kunnen rekenen. Een politieagent die de bruisende Portugese massa op de Avenue de la Liberte regelde gaf me dit verrassend genoeg nog toe ook. Hij dacht dat ik een toerist was en verontschuldigde zich voor deze Portugese uitspattingen met de toevoeging dat dit soort mensen het niet verdienen zich Luxemburgers te mogen noemen. ( alhoewel een groot deel een duo-nationaliteit heeft met het oog op werk )
Hoe dan ook, zulke acties en ronduit onvriendelijk en racistisch gedrag roept reacties op en dat vertaalt zich in een praktisch non-existent prive contact tussen Luxemburgers en niet Luxemburgers. ( uitzondereringen laat ik in het midden )
Groetjes