auto/residentiekaart

• Fred

Hallo,

Ik ga binnenkort naar Luxemburg verhuizen en heb de volgende vragen.

1. Zodra ik mij aangemeld heb bij de gemeente krijg je een soort voorlopig inschrijvingsbewijs totdat je een verblijfskaart krijgt voor 5 jaar. Kan je met deze voorlopige inschrijving van de gemeente een auto kopen en verzekeren in Luxemburg. Zoniet hoe lang duurt het voordat je je verblijfskaart hebt?

2. Het schijnt zo te zijn dat waneer je je inschrijft bij je gemeente, de politie je een bezoek komt brengen zoals in Belgie. Wat is de precies de reden voor zo'n bezoek waneer je je al ingeschreven hebt?

3. Is er een Ikea in de buurt en waar kan je electronica beter kopen? In Luxemburg of Belgie?

4. Mag je zomaar een sateliet schotel plaatsen op je balkon. Of kunnen de buren daar bezwaar tegen maken.

5. Wat zijn zo de gemiddelde kosten per maand voor een 1 persoonshuishouding aan licht, gas, water en verzekeringen?

6. Zijn er nederlandse verenigingen in Luxemburg?

7. Wat zijn de beste plaatsen om je vestigen? Het schijnt dat het noorden nogal gesloten is voor buitenlanders?

Alvast bedankt?

• Linnie

Hoi Fred,

1. Geen probleem. Je kunt gewoon een auto kopen en je verzekeren. Hoe lang het duurt hangt er vanaf hoe druk ze het hebben. Ze zitten er nl. maar met zn 2. Ik heb 7 maanden moeten wachten…..

2. Politie? Nee hoor die komen niet aan de deur.

3. Ikea zit over de grens in Arlon Belgie. Ik raad je mediamarkt in trier aan of de saturn in trier. Ik koop bijna alles in Duitsland.

4. Verschilt per gemeente, even navragen aan de gemeente. meestal hebben de grote appartement compexen er standaard een op het dak zitten.

5. Wij zijn met zn 2 en betalen 70 euro per 2 maanden aan elektra. Oke 1 die de hele dag werkt en ik have dagen. Gas is bij ons mazout en dat verschilt per keer. Hangt van de olieprijs af. Water verschilt per gemeente dus even een lijst opvragen op jou aankomende gemeente. Wij wonen all inc. betaklen huur en onkosten per maand en kijgen aan het einde van het jaar over het algemeen geld retour van onze verhuurder. Met de steeds zachter wordende winters gebruiken we niet veel aan mazout.

6. Er is een Ned. ver. in Lux maar ik ben er zelf niet bij aangesloten.

7. Noorden gesloten voor buitenlanders. Afgelegen dat wel. Ik zelf woon omg. Echternach en bevalt me hier prima. En tja waar je ook woont in Lux voor een Luxemburger ben en blijf je toch een outsider.

Groet Linda

• hilda

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.nvl.lu/

Groetjes, Hilda

• Fred

Heel erg bedankt voor jullie info.

Ik heb nog 2 vragen.

Ik las op het forum dat je een paar keer naar het politiebureau moet na inschrijving. bij je gemeente. Waarom is dit? Niet dat ik iets te verbergen heb hoor maar in andere landen moet je gewoon een bewijs van goed gedrag overleggen en dan ben je er van af.

Zijn auto's echt veel goekoper dan andere landen?

Groet Fred

• Linnie

Je moet je carte de entranger , je verblijfsvergunning ophalen bij het politie bureau. Tenminsten de meeste buitenlanders, ik heb hem bij mijn gemeente kunnen afhalen.

Ligt eraan wat voor een auto. Ik heb hem in belgie gekocht en was daar voordeliger uit dan hier. Een nieuwe dus. 2e hands weet ik niet

• Fred

Beste Linnie,

Oh nu begrijp ik het. Iemand had geschreven dat je verscheidene keren moest komen. Maar het is dus voor het ophalen van je kaart. Wat een misverstand mijnerzijds.

Ik wil ook een nieuwe auto. Dus kopen in Belgie en invoeren. Heb jij hem BTW vrij gekocht in Belgie en toen BTW in Luxemburg betaald of heb je BTW in Belgie betaald?

Groet Fred

• Frank Stuifbergen

Om nog even over die vraag over politie in te gaan:

De politie kan na inschrijving bij je gemeente, langskomen bij je thuis of je kunt een brief krijgen waarin staat dat je moet langskomen op het politiebureau.

Ze stellen een paar vragen, waarop ze meestal een totaal verkeerd antwoord bij opschrijven.

Aan mij werden deze vragen gesteld:

Wat is uw beroep? (campingbeheerder), vulde hij in: Ondernemer

Wat verdient u per maand? (niets, woon bij me ouders en help gewoon mee in het bedrijf, maar krijg niets), vulde hij in: 1500 euro

Heeft u schulden? (nee), vulde hij in: Ja, 3000 euro

Heeft u een hypotheek? (nee), vulde hij in: Ja, 1500 euro per maand

En zo waren er nog 1 of 2 vragen, waarop de agent uiteraard weer een fout antwoord heeft genoteerd.

Overigens heb ik nog geen vreemdelingenkaart ontvangen, ben vorig jaar juni ingeschreven, en in juli/augustus bij de politie langs geweest, maar nu wil gemeente een arbeidscontract van me zien, en dat heb ik niet omdat ik gewoon me ouders help………………

• Frank Stuifbergen

En dan nog even op je auto vraag ingaan:

Wij hebben 2 maanden geleden een auto in Nederland gekocht, een bestelbusje, die hebben we in NL zonder BTW en zonder BPM gekocht. Ze liepen in Luxemburg bij de douane een beetje te rommelen met die BTW, of we die nou moeten betalen en na een jaar terugkrijgen, of dat die gewoon achterwege blijft. Daarvan hebben we nog niet echt een uitslag geloof ik.

Maargoed dit is bedrijfsauto, dus hoe het met een prive auto verloopt weet ik niet.

Invoerrechten o.i.d. hoef je niet te betalen, maar wel een hoop andere kosten. Veel meer dan een paar honderd euro zal je er niet aan kwijt zijn hoor.

• Fred

Beste Frank,

Wat een hilarisch verhaal. Nu begrijp ik ook het hele politieverhaal. In andere EU landen worden dit soort formulieren bij inschrijving bij de gemeente ingevuld en controleerd de politie uitsluitend “bewijzen van goed gedrag”.

Mogelijkerwijs omdat Luxemburg een klein land is worden deze taken aan de politie toegewezen.

Vreemd dat je nog geen kaart hebt gekregen??

Lijkt me mooi werk op een camping in Luxemburg.

Voel je je al Luxemburger?

Groet Fred

• Frank Stuifbergen

Hallo Fred,

Ik woon sinds 2005 in Luxemburg, ben pas in 2006 ingeschreven in Luxemburg, maar die vreemdelingkaart krijg ik gewoon nog niet voordat er paar dingen geregeld zijn, zoals arbeidscontract van me werkgever (ja kan ik wel leuk aan me vader vragen of ie een contract maakt, maar dan wordt het net zulke flauwekul als bij de politie).

Voel me trouwens niet echt een Luxemburger hoor. (ben ik uiteraard ook niet, ben gewoon Hollandse inwoner van Luxemburg)