auto/residentiekaart

• Linnie

Hoi Fred,

Ik heb hem btw vrij gekocht in Belgie en ben hier over de douane gegaan en heb hier mijn btw betaald.

Ik kreeg in belgie een auto met meer opties dan hier in Lux. Dus hebben mijn partner en ik besloten hem in Belgie te kopen.

Groet Linda

• Linnie

Hoi Frank,

Dat probleem had ik ook met de gemeente. Wilde mij ook geen kaart geven. Ik langs de politie hier in Echternach die het verhaal uitgelegd die naar de gemeente gebeld en wala Linda kon naar de gemeente om een kaart aan te vragen. hebben toen mijn vriend als werkgever ingevuld omdat hij borg voor mij stond en ik toendertijd werkeloos was. Naja ik heb nu mijn kaart maar op het ministerie kan het lang duren aangezien ze er met zijn 2 zitten. Maar ikzelf ben nooit bij de politie geweest om vragen te beantwoorden of om mijn kaart op te halen.

By the way. Ik zou er toch maar achteraan gaan want elke buitenlander is verplicht om een vreemdelingenkaart te hebben. Ongeacht wat de gemeente zegt. Een heleboel gemeentes zijn hier niet van op de hoogte, bedorf dus ook niet, mijn gemeente. Vandaar dat ik naar de politie ben gegaan om het een en ander na te vragen. Al die joegoslaven etc die hier wonen en niet werken hebben ook een kaart……

• Fred

Hallo Frank & Linnie,

Zo te horen heb je in Luxemburg ook het “van het kastje naar de muur” regeling wat mij trouwens verwonderd want Luxemburg staat ook bekend als zeer efficient.

Omdat ik zelfstandig ga ondernemen in Luxemburg kan ik zeker geen arbeidscontract overleggen maar ga wel investeren in Luxemburg. Dus ben benieuwd?

Voor mij is het belangrijk dat je gelijk na het inschrijven een auto kunt registreren en verzekeren. En gelukkig kan dat met dat inschrijvingformulier. En wil graag nederlandse tv kunnen kijken wat alleen kan met een satelietschotel. maar buren schijnen nogal moeilijk te doen over deze schotels.

Volgens een Belgische collega die jaren in Luxemburg gewoond heeft moest hij steeds op het politie bureau komen omdat hij veel reisde voor zijn werk en als hij dan zo'n uitnodiging van de politie in de bus kreeg waarop stond dat hij de volgende dag langs moest komen en er dus niet kon zijn omdat hij op reis was. Werd hij extra gecontroleerd of hij wel echt in Luxemburg woonde.

Jeetje wat een gecompliceerd verhaaltje.

Uiteindelijk hield dat op.

Hoe is jullie ervaring met de Luxemburgers zelf. Want er wonen toch zeker 100000 buitenlanders in Luxemburg. Je zou zeggen die zijn wel wat gewend. De oudere generatie zoals in alle landen heeft daar natuurlijk wel moeite mee maar de jongere generatie?

Je zou denken door alle culturen en talen en toeristen, mensen heel erg open staan voor immigranten. Ik spreek gelukkig goed Duits en Frans dus dat zou moeten helpen hoop ik.

Ik heb een tijdje in Brussel gewoond en overdag was iedereen bezig om een 1 Europa te maken terwijl s'avonds iedereen weer op een feestje zat met zijn langgenoten. De Belgen moesten niets hebben van de andere Europeanen met hun grote belastingvoordeeltjes. Best grappig eigenlijk.

Gaan jullie trouwens veel terug naar Nederland bv een weekend want het licht wel lekker dichtbij natuurlijk?

Groet Fred

• Frank Stuifbergen

Hoi Linda,

Het is hier bij de gemeente geen punt over het verstrekken van zo'n kaart, maar ze willen gewoon dat ik 2 dingen laat zien, die ik allebei niet heb. Bij mijn ouders vroegen ze daar niet om, en die kregen na een maand of 8 gewoon de kaart in handen.

• Frank Stuifbergen

Hallo Fred,

Wij hebben kabel TV in het dorp, dus geen idee hoe lastig het ligt met een schotel ophangen. Onze buren hebben wel een schotel hangen trouwens. Zal ik daar maar over gaan klagen? ;)

Ja ze zijn erg goed hier in Luxemburg om je van het kastje naar de muur te sturen, echt dramatisch hier. En wat de ene instantie doet, dat vind de volgende instantie weer absoluut fout, etc.

Auto invoeren, verzekeren, etc zal allemaal wel lukken, maar zal zeker wat tijd en ergernis kosten, want het gaat hiet nier altijd even soepel.

Ja er wonen genoeg buitenlanders in Luxemburg, het is heel wisselend hoe een Luxemburger hier op reageert, de ene is er fel op tegen, en de ander vind het geen enkel probleem. Maar je zal altijd een buitenlander blijven in hun ogen.

Afgelopen donderdag was ik nog in Nederland, Maastricht, maar dat was zakelijk. Daar ben je nog wel redelijk snel, is maar 2 uurtjes rijden. Maar waar wij vandaan komen, uit de randstad, is het toch wel ruim 5 uur rijden. Ik was 2 weken geleden nog vlak bij me vroegere woonplaats i.v.m. een reunie van me school. Maar echt vaak ben ik niet in Nederland.

• Linnie

Hallo Fred en Frank,

Mijn vriend woont hier al zijn hele leven, wel hollander, maar hier vanaf de kleuterschool op school gezeten dus heeft hij alleen maar luxemburgse vrienden. Daarom was het voor mij een stuk makkelijker om geaccepteerd te worden door de luxemburgers. Ik spreek inmiddels ook vloeiend, en schrijf, luxemburgs. Ik merk wel dat luxemburgers stugger zijn tegen de meeste buitenlanders. Maar dat komt omdat het voor hun erg belangrijk is dat de buitenlanders behalve het frans en duits ook in het Luxemburgs kunnen communiceren. En eerlijk is eerlijk vinden wij het ook niet prettig als de buiterlanders in Nederland, nederlands praten?? Wij klagen ook als een turk of een marokkaan het verdomd om goed nederlands te leren!

Dus ja ik heb eigenlijk niet veel problemen met de instanties vanwegen mijn vriend en zijn contacten. Auto invoeren uurtje werk, verzekering een telefoontje.

Ik ga gem. elke 3 maanden naar mijn moeder in Purmerend. Die woont in Purmerend, bij Amsterdam en doe daar 3 en een half uur over. Dus conclussie ik ben die die te hard rijdt waarschijnlijk in ieders ogen maar zo overdreven hard rij ik ook niet. Wel harder dan toegestaan natuurlijk maar nog ltijd niet harder dan 140. En belgie is wettelijk toegestaan 130.

Wij hebben een schotel op het dak dus hoefde alleen nog maar voor de rest te zorgen. Ik ken iemand die uit Nederland een keer in de week naar Lux komt en die voor ons alles mee nam en dus was het regelen van ned tv geen probleem.

De jongere generatie is makkelijker. Mijn beste vrienden hier zijn Lux. Ik heb weinig contacten met de nederlanders hier. Ik ken ze wel kom ook bij ze op visite maar heb meer contacten met lux.

Groet Linda

• Ronald

Politie kan beter in Echternach ( en andere plaatsen) boeven vangen. Laatste tijd word daar toch wel veel door Niet inheemse mensen rare dingen gedaan ( bv Drugshandel enz).

• Ronald

Idd is de Jongere generatie daar makkelijker. ze staan open voor andere mensen en ideeen.

• Frank Stuifbergen

Wij zitten in het rayon van politie Diekirch trouwens.

• Linnie

Tja, en weet je waar van heel lux. de meeste drugs word verhandeld? Op de Europese school. Kids van 16 jaar oud met de franse, italiaanse en de nederlandse nationaliteit! Maar dat word zoveel mogenlijk in de doofpot gedaan.