Hoi Peet en Inneke, dit schreef ik eerder, misschien dat jullie er iets aan hebben. Natuurlijk zijn er andere hotels, pensions genoeg daar.
Fijne dagen in Luxemburg.
Hallo,
Samen met mijn teckel Yaniz en eerdere teckels, ben ik al meerdere malen in Wiltz op vakantie geweest. Ik kom er al sinds 1968, soms meerdere malen per jaar en heb vele vormen van overnachtingen daar gehad . ( tent, chalet, pension, hotel)
We verbleven vaak in Hotel Beau Sejour. Honden zijn daar toegestaan, maar weet niet of daar een eis is qua afmetingen. Het hotel heeft een zeer goede keuken en de omgeving is zeer geschikt voor te wandelen.
Wiltz ligt ca 20 km ten oosten van het Belgische Bastogne, gezien in een rechte lijn. Grens Luxemburg na ca 3 a 5 km van Bastogne. Vanuit Venlo Limburg, gezien is het redelijk rustig rijdend via Maastricht, Luik (Liege), Bastogne 3.5 uur rijden. Ik hou die tijd zeer ruim aan. Probeer in Luik door de stad, recht en links langs de Maas te rijden, dat is ca 30 km korter dan een verschrikkelijk stuk rondweg met veel snelheids controles!!! Volg de aanwijzingen, Route des Ardennes of Route des Solei. Je gaat in Luik eerst de Maas rechts over, van de oostelijke oever, naar de westelijke oever om weer op de oostelijke oever te moeten rijden. Eenmaal buiten Luik op de weg naar Bastogne is het een mooie heuvelachtige rechte weg naar Bastogne. Lans die weg zijn diverse grote parkeerplaatsen. Wil je iets eten of drinken dan zal je van de weg af moeten en iets in de omgeving gaan zoeken.
Beau Sejour ligt aan de weg die zich door het dorp slingert, komende vanuit Bastogne. Je komt vlak na je Wiltz binnenkomt bij de hoofdweg uit in een grote ruime bocht, daar links af gaan en de weg vervolgen naar beneden. Na een paar bochten zie je een kerk aan de linkerkant. De weg gaat vrij vlug na de kerk over in een smaller gedeelte.
Na ca 150 meter, vlak na een klein cafeetje, (aanrader) zie je een groot hek en je kan het terrein oprijden van Beau Sejour. Wil je naar de “hoofdstraat”van Wiltz gaan, dan ga je ipv links in de ruime bocht, naar rechts. Vanuit het hoten is het de weg naar boven vervolgen. Wiltz heeft een mooi kasteel, waar ook de VVV in gevestigd is. Naast het kasteel is een openlucht theater en een klein oorlogsmuseum. In de omgeving van Wilz is in de WO 2 behoorlijk gevochten tijdens het Ardennenoffensief.
Wil je kamperen, dan ga je vlak na de kerk links, nog voor de weg smaller wordt en volg de borden Camping Kaul. Weet alleen niet of daar honden zijn toegestaan.
Voor mooie wandelingen is altijd wat in de buurt. Als je wil hoef je niet eens de auto te pakken om in een bosrijke omgeving te komen. In feite hoef je alleen maar de weg waar het hotel aan ligt te vervolgen en eenmaal vlak buiten Wiltz zie je van zelf links en rechts plaatsen waar je de bossen in kan gaan. Ga je meteen na het riviertje de Wiltz het bruggetje rechts over en je kan lekker wandelen langs de voet van een berg.
Ook in de omgeving van Winseler, een klein dorpje kan je heerlijk kuieren. Oude niet meer in gebruik zijnde spoorlijn over, naar boven rijden. De verharde weg gaat over in een onverharde weg, die met een gewone auto, rustig rijdende, goed te berijden is en je zit vrij vlug in een mooi oud bos. Het station van Wiltz ligt vlak bij het Hotel. Weet niet of het nu nog is, maar jaren geleden kon je een dagkaart kopen om door heel Luxemburg de hele dag te rijzen met al het openbaar vervoer. Kosten toen: Luxfr 150,- = ca Hlf 7.50. Spotgoedkoop dus. Dagje Luxemburgstad ca 70 km is ook een aanrader.
Dagtochten naar, Vianden, Echternach, Ettelbruck, Esch sur Sure zijn aanraders. Bij Esch sur Sure is een groot stuwmeer van ca 21 km lengte en een stuwdam. Een dagdeel met een bezoek aan Bastogne kan ik ook aanbevelen. Veel winkels in de hoofdstraat.
Hopelijk heb jij, of iemand anders iets aan deze info. Mochten jullie of iemand anders er naar toe gaan, wens ik die een hele fijne tijd in Wiltz of waar dan ook in Luxemburg.
Als hondenbezitter kan ik aanraden, poepzakjes mee te nemen. Meen zelfs dat je verplicht is die bij je te hebben in stadjes of dorpen!
Groet, Joop.