Emigratie / Vestigen

• J. Suijkerbuijk

Hallo Iedereen…

Jarenlang zijn wij (stel 40+) op vakantie geweest in Luxemburg,en waarschijnlijk net als zovele meteen verkocht aan dat land(je).

Nu zijn we er over na aan het denken daar te gaan wonen.

Maar omdat wij beiden nog een baan hier in NL hebben , willen we het even rustig aan aanpakken.

Nu hebben wij bij beide bedrijven waar wij werken al laten weten om een 3/4 jaar in NL te werken , en een 1/4 jaar in Luxemburg te verblijven , en tot nu toe geen probleem.

Het flatje wat we hier hebben willen we dus nog houden (huren) , maar in Luxemburg b.v. een flatje kopen.

Is iemand bij voorbaat op de hoogte of heeft hetzelfde ooit gedaan , dus emigratie en nog een tijdje in NL verbleven.

Moet men b.v. inlichtingen/hulp vragen bij de ambassade van NL in Lux , of hoe verder ??

Of zijn er vertrouwenspersonen/instantie's die je kunt benaderen om het hele plan te kunnen bespreken hier in NL ??

Het is uiteraard een behoorlijk stap die we gaan ondernemen , en willen daarom goed voorbereidt aan een uitkomst komen.

Alle hulp is heel welkom en danken bij voorbaat de gegeven reactie's !!

• lini

Hallo,

Lees mijn eerdere bericht van 22-06-2006 en dan vind je al wat antwoorden op je vragen.

Groet

Linda

• Joost

Hoi Linda,

Ik heb je reactie van 22-06-2006 gelezen. Weet jij hoe het komt dat het onroerend goed zo duur is in Luxemburg

Zelf ben ik econoom maar snap niet hoe dat zo ontwikkeld is… wellicht doordat het besteedbaar netto inkomen hoger is, alhoewel ik dat betwijfel…

• lini

Hallo Joost,

De salarissen liggen hier iid hoger dan in de omringenden landen. Wat niet wil zeggen dat onze maandlasten lager of gelijk zijn.

Hoe het komt dat huizen kopen en huren hier duurder is? Simpele verklaring de E.U.

Alle ambtenaren die hier werken aan bijvoorbeeld het Europese hof of de European Investment Bank en alle andere overige banken en instellingen krijgen bijvoorbeeld op het kopen van een nieuwe auto behoorlijke kortingen. Ze zijn wel aan bepaalde merken gebonden maar als ik bijv. een volvo van 63.000 euro bestel dan betaal ik ook de volle prijs. eu ambtenaren betalen bijv. voor dezelfde auto maar 45.000 euro. Doordat zij gemiddeld per maand toch al gauw tussen de 8 a 10.000 euro per maand verdienen, of zelfs meer, hebben zij veel te besteden. dat geld verdienen ze hier en geven ze hier ook uit waardoor het voor de LUXEMBURGER en ook mij als niet eu ambtenaar onmogenlijk word om goedkoop te bouwen of te kopen. Dat is een probleem waar nu ook de regering zich gedachten over maakt want de meeste Luxemburgers gaan over de grens wonen waardoor bijv. in duitsland de prijs ook opgedreven word. de duitse gemeente godendorf heeft bouwplaatsen die alleen aan duitsers verkocht worden. daar mogen al geen luxemburgers meer bouwen. Zo zijn er steeds meer buurgemeentes over de grens die deze regel hanteren. omdat deze salarissen natuurlijk over een heel land worden berekend is luxemburg welvarend.dat eu ambtenaren veel verdienen daar heb ik niks op tegen maar al die voordelen die hun nog eens extra krijgen dat is too much!

Linda