RTL Letzebuerg 24 uur per dag via satelliet

  • Ger

    Vanaf 1 augustus aanstaande zal RTL Télé Lëtzebuerg 24 uur per dag gaan uitzenden maar dan wel via de Astra 23,5 graden oost. Luxemburgers hebben vijf maanden de tijd om hun installatie aan te passen want tot 31 december 2009 gaan de uitzendingen via Astra op 19,2 graden oost (al lange tijd beschikbaar sinds Astra digitaal ging uitzenden) nog door.

    Astra, dat in Luxemburg is gevestigd, heeft altijd al een heel goede band gehad met de Luxemburgse nationale omroep. Toch werd er tot nu toe om capaciteits en financiële redenen maar 7 uur per dag uitgezonden. Tijdens de recente Tour de France was de zender al tijdelijk langer te ontvangen.

    Vanaf 1 augustus zal dit via 23,5 graden oost 24 uur per dag het geval zijn. En dat is nog niet alles want ook zal voor het eerst RTL Radio Lëtzebuerg te ontvangen zijn via de satelliet. Met de nieuwe deal met Astra is de omroep ook toekomstzeker want vanaf uiterlijk 2011 zal er dan ook in HD kwaliteit uitgezonden worden.

    Frequentie: 12168 MHz, vertical, symbol rate: 27500, FEC 3/4

    Bron: Totaal TV 28 juli 2009

    Ger

  • ANDRE POELMANS

    Hallo,

    Mag ik iets vragen?

    Ik heb bij een buur (luxemburger) geprobeerd hem RTL Letzenbuerg te laten ontvangen.

    Was eerst Astra 1E nu zou het Astra D (23,5) zijn ?

    heb dubbele kop geplaatst (19,5 en 23,5) ASTRA 1E EN ASTRA D

    heb met beide een goed signaal.

    Mijn vraag nu ik heb de waarde “transponder ” moeten aanpassen 12605 (V) 27500 (voor ASTRA D)

    kan dit ? (heb nu signaal) voorheen had ik geen signaal.

    Ik weet echter niet wat de High en Low frequentie moet zijn .

    Misschien goed om te weten is , wij wonen in Spanje (Girona) grens van Frankrijk.

    Alvast bedankt voor de informatie

    Andre

  • Ger

    Dag André,

    RTL-Letzebuerg zendt inderdaad uit op de Astra-3 positie 23,5 graden oost, frequentie 12168V/27500 zoals je hier kunt zien. De oude transponder op de Astra-1 19,2 graden oost is inmiddels (vanaf 1 jan j.l.) uit de lucht.

    Het feit dat jij denk RTL op een andere frequentie te ontvangen komt omdat de oscillatorfrequentie van je LNB niet juist is ingesteld. Daardoor verschuiven de waardes evenredig met de foutieve instelling.

    Bij de modernere LNB's (ook de monoblocs) gaat het om “universele” lnb's. In je receiver kan/moet je die oscillatorfrequentie ingeven. Hoeft echter niet bij de meeste types. Als je bij de lnb-instelling voor “universeel” kiest worden de waardes standaard op 9750 / 10600 gezet. Heb je die optie niet dan dient de LNB “low” op 9750 te staan en de “high” op 10600.

    Als je dat hebt gedaan en RTL opzoekt zal je zien dat de frequentie 12168V wordt aangegeven.

    Succes,

    Ger

  • Kevlyn

    No question this is the place to get this info, tnhkas y'all.

  • vxejslqy

    jETiFu , delodxlovzxc, vxotxgaimime, http://hblsthggigkm.com/