Mijn directe collega op het werk doet te weinig. Hoe kan ik hem dit het beste vertellen?

Goedeavond beste lezers ik heb een vraag aan jullie. Mijn directe collega op het werk waarmee ik veel samen werk doet te weinig. Hoe kan ik hem dit vertellen zonder te kwetsen? Het is niet mijn bedoeling om ruzie te maken maar ik wil dat het werk eerlijker verdeeld wordt.

TurfGraver
2 weken geleden
Wellicht beginnen met tips te geven hoe hij meer werk zou kunnen verzetten? Maar als die persoon er niet voor open staat is het aan je leidinggevende om er iets mee te doen.
RoyvanKampen
2 weken geleden
Die collega werkt wel langer dan mij. Naar wie zal de leidinggevende dan als eerste luisteren?
TurfGraver
2 weken geleden
Naar de gene die gelijk heeft.
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Wat bedoel je met "doet te weinig"?
Waar baseer je dat op?
Is het mogelijk dat hij minder efficiënt werkt? Kun je dan, je collega, uitleggen hoe het sneller/beter kan? Bijvoorbeeld door te vragen waarom hij het op die manier doet en of problemen ziet om het op jouw (veel snellere) manier te doen.
Doen jullie 100% hetzelfde werk?
tinus1969
2 weken geleden
Inderdaad, waar baseer je op dat je collega te weinig doet? Waar blijkt dat uit? Waarom heb jij daar last van?
LeonardN
2 weken geleden
Hij werkt er langer dan jij zeg je. Als hij te weinig zou presteren zou hij toch al ontslagen zijn?
Of denk je dat hij er enkel nog loopt omdat zijn collega's de boot trekken en de leidinggevende dat niet doorheeft?

Antwoorden (1)

dat kun je niet. Je bent zijn collega, dus gelijke, niet zijn meerdere. Je kunt hooguit zeggen als je samenwerkt: Als ik dit onderdeel van het werk doe, pak jij dan dat voor je rekening? En dan zien wat er gebeurt. Dus laat het overkomen als een soort werkoverleg/ verdeling. Niet als kritiek
anneliez
2 weken geleden
ronron1212
2 weken geleden
Dat zal niet met alle werkzaamheden kunnen @anneliez