wat mag ik niet missen?

• beppie

Bijna is het zover…

Van 13 t/m 23 augustus gaan we naar Troisvièrges (camping Walensbongert). We zijn een paar weekenden geleden gaan kijken en het terrein beviel ons wel.

Het wordt onze eerste (echte) vakantie in Luxemburg en we hebben 2 dochters bij ons (ruim 6 en bijna 3 jaar).

Ik heb nu 3x info aangevraagd bij www.ont.lu en heb nog niets ontvangen… en toen we op de camping waren was de receptie gesloten, dus nu heb ik nog steeds niets “op papier”. Op zich geen probleem, de eerste dagen zullen we toch wel op de camping blijven, maar met al die Luxemburg-freaks hier verwacht ik dat jullie me wel kunnen vertellen wat ik ab-so-luut gezien of gedaan moet hebben (rekening houdend met de kids natuurlijk)…

Ik wacht in spanning jullie adviezen af…

Groetjes Beppie

• Ger van der Waal

Nou Beppie, dat is niet de ervaring die ik met het ONT heb; meestal heb ik binnen enkele dagen de informatie in huis.

Maar goed, er is nog een andere optie waarvan ik zeker weet dat het werkt:

Bel het Luxemburgs Verkeersbureau in Den Haag even. Daar wordt je persoonlijk te woord gestaan en heb je de brochures binnen 2 dagen in huis.

Het adres:

Luxemburgs Verkeersbureau

Nassaulaan 8

2514 JS Den Haag

Tel: 070-3649041

Vertel er even bij dat je rondritjes wil gaan maken en ze doen er ook nog een praktische landkaart bij met uitgestippelde mogelijkheden in diverse afstanden.

Aan het aanvragen van deze info zijn geen kosten verbonden.

Camping Walensbongert is inderdaad een leuke en complete familiecamping. Maar dat had je waarschijnlijk al gezien; je bent er immers al geweest. De streek is ook erg mooi en divers. Ik heb er zelf in de buurt gewoont, in Biwisch om precies te zijn. Er zijn veel bezienswaardigheden en wandelmogelijkheden. Misschien moet je eens de diverse berichten op dit prikbord doorlezen, dan haal je er al heel wat leuke tips uit. En eventueel even “Googelen”. Kortom, je zult je er zeker niet vervelen. Nu alleen maar hopen op beter weer….. :-)

Enkele leuke suggesties vindt je op m'n website:

http://www.wageral.nl

Veel plezier,

Ger

• GSM Helpdesk Nederland

Troisvièrges ligt vlak bij Clervaux, een heel mooi ardennerdorpje, voornamelijk voor de ouders die van een terrasje houden en wat rondkijken in een liefelijk dorpje leuk vinden is dit een aanrader. Vanuit Clervaux loopt een geasfalteerde weg naar het klooster boven op de berg wat vanuit de verre omtrek te zien is.

Met kinderen is het erg leuk om naar Vianden te gaan, veel leuke winkeltjes, een stoeltjeslift met uitzicht op het grote kasteel van Vianden en uiteraard het kasteel zelf. Daarnaast heeft Vianden (richting Stolzembourg) een waterkracht centrale gebouwd ín een berg, deze is vrij toegankelijk en zeker de moeite waard als je van techniek houd. Ook voor kinderen is het erg imposant. Bovenop het plateau bij stolzembourg liggen eveneens enorme spaarbekkens en de rit vanuit Vianden naar SEO (de waterkracht centrale) is eveneens prachtig gezien de apparte flora en fauna rondom de stuwmeren.

Esch sur Sure moet je eigenlijk ook niet voorbij laten gaan, een PRACHTIG dorp, persoonlijk vind ik dit één van de mooiste stukjes Luxemburg. Het dorp staat bekend om haar kaarsen maar ook de kasteelruïne op de bergtong midden in het dorp is een mooi punt om het dorp te bekijken.

Als je van avontuur houd en de kinderen kunnen een stuk lopen (ben bang dat het met je dochtertje van 3 niet zal lukken) is het Müllerthal bij Echternach echt aan te raden, ruige natuur met hoge rotswanden, kloven, “grotten” etc. Alleen ligt dit laatste wel een flink stuk van Troisvièrges.

Houd je van geschiedenis, bezoek dan Bastogne, het oorlogsmuseum over het Ardenneroffensief…

Ideeën genoeg zou ik zeggen! Verken eerst Noord Luxemburg, daar is al enorm veel te zien, en ik denk dat je dan aan 10 dagen nog niet genoeg zal hebben, wil je ook nog een beetje tot rust komen.

Groetjes,

Tim Wijkman

• GSM Helpdesk Nederland

Ik vergeet nog één belangrijk ding: Bourscheid, een prachtig kasteel midden in de natuur bovenop één van de hoogste punten van Luxemburg met een uitzicht van tientallen kilometers. Ook met kinderen erg leuk gezien het kasteel te bezichtigen is (tegen betaling) en er vaak middeleeuwse activiteiten zijn… De omgeving van het kasteel is eveneens spectaculair en afwisselend te noemen. Alleen de rit er naar toe is al een panorama op zich.

Groetjes,

Tim Wijkman

• mitch

Hoi, beppie

welke plek nr hebben jullie als ik vragen mag?

Ik ben er 17 jaar lang gekomen vanaf dit jaar helaas niet meer !!

Er is van alles te bezichtigen, van de monumentale kerk tm het mooie uitkijkpunt

( rotsen ) ook zou je eventueel naar Binsfeld kunnen gaan al waar een oud museum gevestigd is. Verder is clervaux wel leuk om eens te bekijken, kortom zat te doen al daar !!

M.v.g

Mitch

P.s. Heb zelfs 5 jaar gewerkt op deze camping

• Yvonne

Nog een tipje, vooral interessant voor gezinnen met kinderen om de kosten wat te drukken. Koop een Luxemburg Card, dat is een pasje wat je voor 1, 2 of 3 dagen kunt kopen waarmee je toegang hebt tot 48 toeristische plaatsen en gratis openbaar vervoer.

Meer informatie vind je op www.luxembourgcard.lu

Fijne vakantie!

Groetjes, Yvonne

• Ger van der Waal

Inderdaad een hele leuke tip. En als je het doet, ga dan eens met de trein van Troisvierges (het station ligt op loopafstand van de camping) naar Luxemburg-stad. Een belevenis op zich, je kijkt je ogen uit op dit mooie traject. En de stad zelf is een bezoek meer dan waard!

Groet, Ger

• GSM Helpdesk Nederland

Heb je helemaal gelijk in Ger, dit traject is zelfs geflimt als traject voor het EO programma “Rail Away” (heb het zelfs op DVD, zo mooi is het ;-))…

Wij gaan dit jaar ook met de trein naar Luxemburg, alleen als we via Maastricht - Luik - Gouvy - (Troisvierges) - Ettelbruck - Luxemburg reizen waren we 130 euro voor twee personen kwijt, en via Roozendaal - Antwerpen - Brussel - Luxemburg maar 74 euro… We hebben dus vanwege de financiën voor de laatste optie gekozen al vind ik het wel erg jammer… Het eerste traject hebben we 4 jaar geleden gedaan, en ik heb werkelijk mijn ogen uit gekeken…

Groetjes,

Tim Wijkman

• anja

Hallo, In Juli en Augustus reed er op zaterdag altijd een luxemburg express. Die gaat wel via Maastricht en Luik. Hoef je niet over te stappen want hij gaat rechtstreeks door naar Luxemburg stad. Als ik jou was zou ik even informeren bij de NS.Was ook altijd goedkoper dan de gewone trein.Groet Anja

• beppie

Allemaal heel erg bedankt!

De laptop met deze info erop gaat mee, en de tips die we gaan gebruiken zal ik jullie zeker niet onthouden.

We hebben plaats nummer 150, niet de allermooiste plaats geloof ik, maar ach, het was onder de bomen, en met dit weer is dat errug lekker!

Nogmaals heel erg bedankt!!!

Groetjes Beppie