wat mag ik niet missen?

• harry

als je op de camping bent, loop dan eens binnen op plaats 4. bij Jan v.d.eijnden.

die staat al 12 jaar op deze camping, en kent de omgeving perfect, hij zal je graag van dienst zijn.zeg maar dat harry je dit gezegd heeft, heb er zelf 20 jaar gestaan, maar om gezondheidsredenen is het jammer genoeg voorbij

• beppie

En toen waren we weer thuis….

Elders heb ik mijn mening over de camping gegeven, hier zal ik van onze “avonturen” verhalen.

De eerste dagen was het te warm om iets te ondernemen, en in de laatste dagen werd onze jongste een beetje grieperig. We kregen ook nog een paar keer bezoek (das natuurlijk het risico als je zo dichtbij (130km) op vakantie gaat ;-) ), en dus bleef er uiteindelijk niet zoveel over om op ontdekking te gaan.

Een dagje met de auto naar Vianden leek ons wel wat. Auto geparkeerd bij de stoeltjeslift (gratis), maar mede vanwege de prijs lieten we de stoeltjeslift maar even zitten. We dachten dat het niet meer was dan een ritje naar boven, even kijken en weer naar beneden, maar achteraf hoorden we dat we ook op die manier bij het kasteel hadden kunnen komen (wel een flinke klim denk ik). Langs het water gelopen, waar het krioelde van de vis, en zo het dorpje in. Het is een allercharmantst dorpje, maar veel winkeltjes heb ik niet gezien (misschien niet ver genoeg teruggelopen?). Toen het straatje naar het kasteel genomen, en de klim gemaakt. Poeh, dat ging af en toe flink steil omhoog, maar was wel leuk. Eindelijk bij het kasteel (waar (nog steeds?) flink aan getimmerd wordt, gezien het groot materieel wat er om heen staat geparkeerd). Van binnen is het adembenemend mooi. Van buiten ook hoor, maar met die grote kraanwagens en zo ziet het er niet echt authentiek uit helaas… De meiden (bijna 3 en 6 jaar) vonden het schitterend. Hélemaal ècht!

Daarna de berg weer af en in het dorpje wat gegeten (bijna rauwe karbonade :-( niet echt favoriet, maarja), even doorgelopen om eventuele winkeltjes te bekijken en toen naar de auto (eerst weer vissen kijken natuurlijk).

Op de terugweg naar SEO, die waterkrachtcentrale. Van buiten indrukwekkend, van binnen viel het ons erg tegen. Want hoe leg ik een 6jarige uit wat een waterkrachtcentrale is? Dat lukte me niet echt daar… De knopjes waren wel leuk, maar daar deed een deel het niet van. Even de trappen af en dan sta je door glas te kijken naar een meneer met veel computers en de andere kant zie je een deel van die centrale, maar ook ik snapte niet zo goed waar ik naar stond te kijken. Dat viel wel een beetje tegen, want dit leek me juist heel interessant om eens van dichterbij te zien. Jammer…

De weg van Troisvierges, over Clervaux, naar Vianden is heel erg mooi. Steeds weer komt de Our (beekje, rivier) weer terug. Schitterend!

• beppie

We hebben ook een dag een treinkaart genomen. 18 euro voor een gezin (max. 3 volwassenen, en dat ben je blijkbaar vanaf 12 jaar). En inderdaad een groot aantal “attracties” waar je gratis of met korting in kan. Daar moet je dan wel gebruik van maken natuurlijk ;-) want een gewoon kaartje kost nog geen 5 euro.

Van Troisvierges naar LuxemburgStad duurt een uur met de trein en is idd een schitterende route. Eenmaal in de stad is het even zoeken, want je staat dan nog niet in het centrum. Gelukkig zijn er vele behulpzame buschauffeurs in de buurt waardoor we toch in het centrum belandden (ook gratis met die kaart). In het centrum geven bordjes keurig de route aan naar de bezienswaardigheid, dus dat was makkelijk.

Eerst naar de Kazematten. Typische Nederlanders: gratis entree vanwege die kaart, en dan ook nog te krenterig om een routekaart od. te kopen…. Er hingen bordjes met letters, en we gingen het alfabet volgen… Toen we voor de 2e keer doodlopend kwamen (na 3 enge trappen en zo) hadden we het wel gezien en gingen we naar de uitgang. Tot grote ontevredenheid van onze 6jarige die het wel superspannend vond, een speurtocht in zo'n onderaards gangenstelsel.

Even gepauzeerd, met schitterend uitzicht op het oude binnenstadje, waar ook het Natuurhistorisch museum lag, ons volgende (gratis) doel.

Het is heel mooi om door dat deel te lopen.

Het museum stelde ons ook niet teleur. Het zag er erg klein uit, maar heeft 3 verdiepingen, dus dat viel wel mee. De kids vonden het geweldig mooi. Heel veel knopjes, waar je op duwde en dan begon een filmpje, of je kon een quizje doen (koptelefoon opzetten), of je kreeg uitleg. Jammer voor hun alleen in Luxemburgs, Frans en Duits.

Ook veel “gewone” beesten, die je normaal niet zo snel van dichtbij ziet (of platgereden), zoals een mol. En een levende spin, een hele dikke (vogelspin? geen idee). En wandelende takken. Maar ook heel veel opgezette dieren en spullen uit de IJstijd. Echt supermooi!

Onder de indruk van alles gingen we weer terug naar het plein in het midden van de stad (via de lift van een parkeergarage waar we toevallig terechtkwamen scheelde dat heel wat klimmen ;-) ). Op dat plein was een demonstratie Volksdansen bezig, heel indrukwekkend en grappig om te zien. Het was een hele grote groep ouderen. En het duurde heel lang. Wij hebben intussen gegeten (bij MacDonalds, pffffff) en toen waren ze nog niet klaar.

Eigenlijk wilden we nog in het treintje (Petrusse geloof ik), maar dat was vol en daar moesten we ongeveer 'n half uur op wachten. Met een koortsige peuter vonden we dat niet zo geschikt. Dat treintje rijdt in n klein uurtje door de stad en geeft commentaar via oortjes in je eigen taal, dat leek ons erg leuk. Met de kaart krijg je 30% korting (geen idee wat het kost). Maar helaas.

Weer met de bus naar het station en in de trein. Deze keer zo'n superhippe, maar helaas wel een stoptreintje die elke halte aandeed. Het duurde deze keer wat langer dan een uur, maar evengoed hebben we weer een stukje Luxemburg ontdekt. Zéker de moeite waard om daar 18 euro aan uit te geven!