nieuwe toekomst?

• marga

Mijn man en ik willen graag met onze dochter van bijna 2 naar Luxemburg emigreren. Wij moeten echter vanaf 0 beginnen; geen werk, geen woonruimte.

Kan iemand ons vertellen, hoe we het best kunnen handelen en zo snel mogelijk een nieuwe toekomst voor ons gezinnetje in het mooie Luxemburg zouden kunnen beginnen.

Alvast bedankt.

• Linnie

Hallo,

Waarom wil je graag naar Lux? Als je denkt dat het hier beter geregeld is dan in Nederland dan zit je mis. Vroeger was het inderdaad beter hier maar tegenwoordig liggen de banen ook niet meer voor het oprapen en zijn de huizen onbetaalbaar zowel kopen als huren.

Maar goed, ik raad je aan om eerst een talencursus in Nederland te volgen zowel in het Frans als In het Duits. Deze twee talen zijn hier plicht en zeker als je een baan wilt. Luxemburgs kun je dan later hier in luxemburg volgen, ook een aanrader. Maar zonder voornamelijk Frans red je het hier beslist niet.

Wat er van jou verwacht wordt als je hier naar toe komt is dat je een vaste baan hebt in dit land. Heb je die niet dan zal je zelf voor genoeg financiele middelen moeten zorgen om voor jou eigen kosten op te komen. De staat betaald niks. En alles prive te moeten afsluiten is een kostbaren zaak. Tevens moet je zelf naar woonruimte zoeken. Koophuizen vind je haast niet meer onder de 300.000 Euro. Huur betaal je al gauw zo een 1000 euro per maand en dan betaal je dus alleen maar huur he! De overige kosten komen er dan nog bij. Wat dan al gauw tegen de 1300 a 1400 zit en dan moet je nog leven.

Weet goed waar je aan begint en gooi in Nederland niks weg. Het is hier inderdaad mooi maar de levensstandaard en ook de mentaliteit van de luxemburgers in keihard. En weet een ding als Hollander ben jij hier de buitenlander. Ik ken goede luxemburgers maar ken ook mensen die na uitgevonden te hebben dat ik hollander ben erg onvriendelijk worden en dat ondanks dat ik de 3 talen machtig ben.

Ik heb luxemburg ook al tijd geidealiseerd en kan uit ervaring zeggen dat hier wonen en werken heel wat anders is dan een paar weken per jaar vakantie vieren. Het is dat mijn vriend hier woonde en dat liefde blind maakt want als ik het ooit nog eens moet doen naar een ander land emigreren dan denk ik er nog eens een nachtje extra over na.Ik ben nu na 4 jaar ingeburgd en ben gewend het land en zijn gewoontes maar dat heeft wel tijd gekost. Het klinkt misschien hard en onvriendellijk van mij wat ik zo allemaal schrijf maar dan ben je een beetje voorbereid wat je allemaal te wachten staat en zoals gezegd, vaste baan en woonruimte heb je nodig anders is er geen gemeente die je inschrijft, mits je het eerste jaar zoveel geld bij je hebt dat je alles zelf kan betelen, wat je ook moet voorleggen aan de gemeente.Ik wens je veel succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Viel gléck!

Linda

• Jolanda

Hoi,

Misschien is dit wat voor jullie? Stond op Funda

Dorfstrasse 6, Gentingen (Luxemburg), € 95.000

Mischien werkt dit linkje naar het PDF file ook nog wel

http://images.funda.nl/europe/pdf/160_822976613.pdf

Groeten succes

Jolanda

• Pas Luxembourgeois

Ik onderschrijf van harte de kritische kanttekeningen van Linnie.

Als Nederlandse inwoner van Luxemburg heb je nog enigszins een gepriviligeerde status. Geloof maar bijvoorbeeld Fransen, Duitsers verre van geaccepteerd worden. Om nog helemaal maar te zwijgen van Zuid Europeanen, en dan met name Portugezen en Italianen. In het bijzonder Portugezen, die procentueel en getalsmatig de grootste groep buitenlanders vormt, heeft met grote regelmaat te maken met racistisch gedrag door zowel de Luxemburgse burger als ambtenaar ( gemeente ambtenaar, politie )

Een verklaring kan natuurlijk zijn dat Luxemburgers over het algemeen een in zichzelf gekeerd volk is. Tot enkele decennia geleden werd vooral in eigen kring getrouwd ( familiekring ). Daarbij komt het gebruikelijke complex van een klein land, een klein volkje wat een taal spreekt waar de meeste niet Luxemburgers behoorlijk lacherig over doen, etc.

Op dit moment vieren Portugezen en masse feest na het bereiken van de halve finales van het WK, en dit steekt de Luxemburgers behoorlijk, die zelf ( logischerwijs ) op praktisch nul komma nul sportieve of artistieke sucessen kunnen rekenen. Een politieagent die de bruisende Portugese massa op de Avenue de la Liberte regelde gaf me dit verrassend genoeg nog toe ook. Hij dacht dat ik een toerist was en verontschuldigde zich voor deze Portugese uitspattingen met de toevoeging dat dit soort mensen het niet verdienen zich Luxemburgers te mogen noemen. ( alhoewel een groot deel een duo-nationaliteit heeft met het oog op werk )

Hoe dan ook, zulke acties en ronduit onvriendelijk en racistisch gedrag roept reacties op en dat vertaalt zich in een praktisch non-existent prive contact tussen Luxemburgers en niet Luxemburgers. ( uitzondereringen laat ik in het midden )

Groetjes

• Linnie

Hallo,

Geweldig vind ik het dat Portugal in de halve finale zit en hoop ook dat ze de finale halen. Als ze dan eventueel Duitsland nog uitschakelen…..

Maar goed, wat jij zegt is ja toch wel min of meer de houding van het luxemburgse volk. In je gezicht zijn ze aardig maar achter je rug om….

Ik heb natuurlijk ook luxemburgse kennissen en dat is de jongere genaratie, net als ik om de 30, en die is milder dan de oudere generatie. Gisteren kwam een collega van mijn vriend lang samen met zijn vriendin en hij als Luxemburger heeft een Nederlandse vriendin. Super het kan dus wel gemixt.

Wat tussen Hollanders en Portugezen ook heel goed kan: Wij hebben Holland-Portugal samen met onze Portugeze buren gekeken en we hebben de grootste lol gehad.

Maar goed, de luxemburger is en blijft een slag appart.

Groetjes

Linda

• Giorgos

Hoi, Bedankt voor je reactie Linnie. De jongere generatie is enigszins milder idd, alhoewel ik bij hen ook met regelmaat dit soort gedrag bespeur.

Laatst een heftige discussie met een 35 jarige “autochtoonse” collega die pertinent tegen het toenmalige huwelijk was tussen de groothertog en de Cubaanse.

Vond het niet kunnen dat ze niet gewoon Noord Europees was. Ach, wat kunnen we er van zeggen. Ik begin zo onderhand de Portugezen ook wel te waarderen, en met name omdat ze hun cultuur behouden. Ik geef ze groot gelijk. In goed Luxemburgs, Ils ont raison, laaaeeeuuh ! ;-)

Groetjes

• DjSiena

Ik kom zelf nu 13 jaar in Luxemburg en ga met de jongere generaties om. deze zijn vrij openminded en spreken redelijk tot goed engels.

Deze generatie ( tussen de 20 en 30 jaar) merken het zelf ook dat de ‘' oudere genaratie’' wat Nationalistiser is ingesteld en erg gesloten is naar Buitenlanders toe.

Voor de rest hebben ze bijna dezelfde politiek en problemen als hier.

Hoge huizenprijzen,

Drugs ( met name slechte tot gevaarlijke),

Veel Afrikaanse migranten die de nodige cultuur problemen ( intergratie) geven.

Slap kabinet ( naar hun mening)

groet,

Ronald

• Giorgos

Beste Ronald, terwijl op dit moment de stad op haar kop staat omdat Italie naar de WK finale staat kan ik je melden dat ik nul komma nul last heb van Afrikaanse, of Noord Afrikaanse immigranten. Ik heb me in dit land nog nooit onveilig gevoeld, zelfs niet in de regio “gare” waar het het ruigste zou moeten zijn met de “cabarets” en ook wel junks.

Wat ik wel weet is dat mensen zichzelf niet graag van kant maken, bijvoorbeeld door zichzelf in brand te steken maar er zijn al 2 gevallen bekend van Afrikanen die dat hebben gedaan met alks verklaring “racisme ”. Ik neig er dus meer naar de versie te geloven ( ook op grond van wat ik als inwoner hoor en zie ) van immigranten. Die immigrantenproblemen waar je vrienden aan refereren staan in geen enkele verhouding tot aan wat er in andere Europe landen gebeurt. Hier zijn helaas de autochtonen de bad guys en dat is - uit mijn ervaring - wat er unaniem wordt gezegd onder de immigranten. Daarbij opmerkend dat mijn categorie immigranten ( Financien en EU ) het niet zwaar heeft. We vinden de “Luxo's ”of “Burgers” slechts een noodzakelijk maar overkomenlijk kwaad. Dit in tegenstelling tot bijv een Engelsman die in Amsterdam gaat wonen en doorgaans goede contacten met de autochtone bevolking heeft.

Groetjes

• DjSiena

Beste Giorgos

Ik zeg op mijn beurt kom langs in Weilenbach en Echternach Daar loop toch een grote groep Afrikaanse immigranten te dealen dit heb ik zelf ook gezien. Lopen met luxe artikelen maar zitten wel in een asielzoekerscentrum wat dan ook niet zo gek is dat de Luxemburgers zelf toch wel enig irritatie hebben richting hun.

en ik kan nog wel 1001 onderwerpen vertellen

maar goed dat is het onderwerp niet.

Als we over de Luxemburgers zelf hebben denk ik dat er een splitsing aanwezig is. de jongere genaraties zijn vrij gastvrij en open terwijl oudere generaties erg gesloten zijn en toeristen liever niet dan wel zien ( uitzonderingen nagelaten)

groet,,

Ronald

• Linnie

Hai,

Of ze dealen of niet, die mensen hebben er niet om gevraagd om in een asielzoekercentrum te zitten.

Ik zelf woon in Bollendorf-Pont niet ver van weilerbach vandaan en heb zelf geen overlast van deze mensen. Ik woonde vroeger in Purmerend, zat in Amsterdam op school en moet zeggen dat ik daar meer overlast had.

Tuurlijk word er ook in Luxemburg gedeald dat blijft ja niet uit. Nou heb ik van horen zeggen gehoord dat er op de Europaschool ook word gedeald, en dan hebben we het niet over voetbalplaatjes?!

Luxemburgers hebben aan bijna alles irritatie wat ja geen luxemburger is. Niet allemaal natuurlijk maar een hoop nog wel.

By the way de meeste die ik ken spreken eruugghh slecht Engels omdat daar op school gewoon weg niet veel aandacht aan word besteed. Maar al met al blijft het een mooi land om in te wonen net als in nederland met zijn ups en downs.

Linda