Luxemburg en Portugal?

• Expat

Ik woon in Luxemburg er en jij zo te zien niet. Wie heeft er uberhaupt recht van spreken ? Wil je alleen in discussie als iemand positief in over Luxemburg is ? Fijne discussie zal dat worden.

• Expat

Misschien is dat omdat de werkgever

> loonbelasting betaalt.

Hier moet staan werknemer natuurlijk.

• Tonnie

22 jaar zaken gedaan in en met Luxemburgers ( en Portugezen )dus ik weet wel waar ik over praat ,9 maanden per jaar waren wij in Luxemburg .Nu komen we er nog iederen maand we wonen nu in nederland bij onze kinderen en kleinkinders

• Expat

Tonnie schreef:

>

> 22 jaar zaken gedaan in en met Luxemburgers ( en Portugezen

> )dus ik weet wel waar ik over praat

Eh nee. 22 jaar zaken hebben gedaan in een land is niet gelijk aan weten hoe het is om anno 2004 in Luxemburg te wonen.

,9 maanden per jaar waren

> wij in Luxemburg .Nu komen we er nog iederen maand we wonen

> nu in nederland bij onze kinderen en kleinkinders

Een bezoeker dus. Je hebt hiermee aangegeven een aantal raakvlakken met Luxemburg te hebben maar op geen enkele wijze ben je in staat om je in te leven in situatie om anno 2004 in Luxemburg te wonen. Zoals ik al dacht…..

• Willem den Hollander

Tonnie met jou kan ik praten maar met die Expat niet die begrijp geloof ik niet erg veel, maar dat geef niet, als hij het dan echt zo slecht vind hier(Luxemburg) wat doet hij dan nog hier. Ik begrijp dat niet, maar hij weet er niets van, kijk maar naar het geen hij schrijf over loonbelasting, hij weet niet niet als je kinderen heb dat je geen loonbelasting betaal en je werkgever ook niet, als hij dat wel doet is hij dom, maar ja dat zeg al genoeg,

Groeten Willem

• Expat

Tsss….iedereen weet dat je hier minder belasting betaalt als je kinderen hebt.

Onterecht ging ook het gerucht dat je al minder betaalde als je getrouwd was, dat bleek niet helemaal zo te zijn.

Als een paar onbenullen hier stellen dat er per definitie geen belasting word betaald dan klopt dat niet. Als je dat verhaal van de kinderen als toevoeging geeft, dan komt het een beetje in de richting. Om precies te zijn betaal je per extra kind evenredig minder belasting. Met een maximum van 3 als ik me niet vergis ( omdat ik niet in die situatie zit ) en dan kom je bij 0% of in de buurt daarvan.

Het is nogal relevant om dat te melden denk je niet, en dat werd even weggelaten.

Degenen die voor de EU werken betalen ( in bijv Luxemburg of Belgie ) ook nagenoeg geen belasting. Toch kun je niet stellen dat om die reden er geen loonbelasting word betaald in Luxemburg of Belgie.

Eindconclusie:

1) die stelling was incorrect. Als je als toevoeging geeft dat je het hebt over een echtpaar met kinderen, dan komt het in de buurt. U bent gezakt voor de inburgeringscursus.

2) Praat liever niet over “hier” als je in Nederland woont. Je schrijft ook vanuit Nederland en heb geen enkele reden om aan te nemen dat je Luxemburg woont.

3) De domme ben jij toch echt. Het spijt me zeer. Leg je erbij neer en leer er mee leven….

• Tonnie

Willem. Om met op Expat te discusseren heeft niet veel zin want hij denkt dat hij alles weet over Luxemburg en Luxemburgers (hij weet er niet veel van) Al woon ik niet in Luxemburg met ± 30 jaar ervaring weet ik er meer van dan dat ander manneke.

• Expat

Toon aan dat ik ongelijk heb wat die belasting betreft en ik zal het toegeven. Jij woont niet in Luxemburg, ik wel. Jij kent misschien Luxemburg van een andere kant dan ik, dat kan.

Feit is dat ik er woon en vandaan schrijf en jij je baseert je op jouw indrukken als regelmatige bezoeker die in NL woont.

Blijkbaar mag je hier alleen hosanna roepen over Luxemburg zodat bezoekers zich daar prettiger bij voelen. Het strookt niet met mijn realiteit en met de realiteit van IEDERE expat die ik sprak. Ik zal vast ooit anderen ontmoeten die wel een goede indruk van Luxemburgers hebben, misschien zal ik vast zelf wel een keer sympathieke Luxemburgers ontmoeten, je kunt niks uitsluiten. Zoals het er nu naar uitziet is een groot deel van de bevolking van Portugese, Franse, Belgische, Italiaanse afkomst, aangevuld met een EU samenraapsel van alle landen (waar ik ook toe behoor), meestal werkzaam bij de EU of bij banken. De Luxemburger en de Luxemburgse taal is aan het uitsterven. Dat is een feit.

Verder - op de locals na - is het niet onprettig wonen. De omgeving is mooi en het is goed geregeld, de belastingen zijn laag en het is redelijk veilig.

Zonder de indruk te willen wekken dat elke Luxemburger dom is wil ik jullie ter vermaak 2 voorbeelden geven van mijn ervaringen met de politie hier.

De eerste keer werd ik het lijf van hemd gevraagd omdat ik me had ingeschreven in Luxemburg. Alles wilde de - niet zo snuggere - Luxemburgse agent weten. In zijn hum was ie al niet omdat ie Frans moest praten ipv Luxemburgs en omdat ie blijkbaar echt moest werken. Hij keek naar mijn formulier en vroeg streng of ik bij International Key Account Manager werkte waarop ik hem met een glimlach vertelde dat dat geen bedrijf maar een functie was.

Tweede keer sprak een local me aan in Luxemburg stad. Zijn autoruit was ingeslagen en hij wilde mijn gsm lenen om naar de politie te bellen. Ik leen hem braaf de gsm, geen probleem, en hij legt zijn probleem aan de politie uit: “Ruit ingeslagen, ik sta in centrum met de auto, gsm is gestolen en ik wacht op jullie” Na mijn wandeling te vervolgen belt weer zo'n helder licht van de politie mij op in het Luxemburgs: “ Mooieeen Monsieur Bintner…, u heeft gebeld dat uw gsm is gestolen maar we vinden u niet ….”

2 x echt gebeurd

Beste tonnie en willem, jullie 2 wonen in NL en kennen het land niet zoals ik. Kan ook niet. Ondanks dat komen jullie met kwalificeringen als zou ik “ dom ” of een “menneke” zijn. Ik lach jullie HEEL HARD uit. Jullie zijn blijkbaar gek op het land maar betalen je NLse belastingen ondanks dat jullie zo graag van jezelf denken een beetje in dit land te wonen. DOE het gewoon als jullie zo stoer zijn en laat anders iedereen zijn of haar mening hebben “ wenn es glift”. Zelfs al strookt dat niet met jullie ideen van dit landje. Ik denk dat jullie inderdaad heel goed passen bij de locals.

• Tonnie

Volgende week ben ik er weer .Heb je een paar dagen de tijd om na te denken wat er allemaal niet goed is in Luxemburg.

Want wij gaan weer voor een paar dagen naar Lëtzebuerg.

Doei-doei

• Ellinas

Veel plezier ! Kom een keer op de koffie ;-)