Brigitte schreef:
>
> Hallo expat,
>
> Als het je hier niet bevalt waarom blijf je dan. En alsof de
> Nederlanders allemaal zo slim zijn ook de politie is niet zo
> slim. En in Nederland zijn ze ook racistisch. Ik heb alleen
> maar goede ervaringen met Luxemburgers het zijn vriendelijke
> mensen. En de Nederlanders zijn in het begin ook terughoudend.
>
> Brigitte
Beste Brigitte,
Ik blijf voorlopig omdat ik hier een interessante baan heb. Uiteraard niet bij een Luxemburgs bedrijf. Voor mijn loopbaan is het goed om een tijd hier te zitten. Ik heb een uitdagende baan. Daarnaast - ik sprak al Frans - is mijn Frans erg verbeterd. Een groot voordeel. Mijn andere talen zoals Duits en Engels gaan er ook erg op vooruit. Ook niet onbelangrijk ik dat een goed inkomen heb hier, deels doordat ik weing belasting betaal.
Daarbij geloof ik niet in opgeven, ik ga niet omwille van Luxemburgers verhuizen. Als je mijn betoog hebt gelezen dan zul je merken dat er dermate veel buitenlanders zijn hier dat je hier kunt wonen zonder er - in het dagelijks leven - mee te maken te hoeven hebben. Ik - en alle ander buitenlanders die ik ken - hebben geen Luxemburgers in de kennisenkring en zelfs op het werk zijn ze een kleine minderheid. Als ze het woord hebben glimlachen we een beetje. Hun accent is zo slecht in het Frans, echt niet op aan te horen. Als het je interesseert kan ik wel een link op internet vinden waar je het goed kunt horen:
http://www.lesfrontaliers.lu/edito.php?edito_id=1395 Klik op coquinage en zet je speakers aan …..
Wat Nederland betreft; ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het daar niet altijd “je van het” is. Dat geldt ook wel voor Nederlanders. Toch heb ik Nederlanders meer leren waarderen sinds ik in Luxemburg woon. Politie is zeker niet racistisch in NL in vergelijking met Luxemburg. De mensen hier in Luxemburg, ( de echte Luxo's ) het spijt me zeer, vind ik zeer onaangenaam. Daarbij het voorbehoud makende dat er zeker ook positieve uitzonderingen zullen zijn. Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen en het staat mijn functioneren op professioneel of prive gebied niet in de weg. Zo belangrijk zijn ze niet. Bijna een minderheid die niet serieus word genomen door de rest. We lachen een beetje om ze. Misschien verklaart dat hun houding wel als ze dan in een uniformpje mogen lopen.
Gr,
Expat