Luxemburg en Portugal?

• ronald1860

hoi Caroline

Expat heeft denk ik wel gelijk dat Luxemburgers in eerste instantie wel afstandelijk zijn. nou hoor ik mensen denken dat is iedereen toch wel, maar Luxemburgers, ja daar merk je het wel aan.

maar met wat meer omgang en intresse tonen kom je al een heel eind en zijn naar mijn mening Luxemburgers toch heel erg tof.

groet

• Expat

Caroline schreef:

>

> Wat dat internet adres betreft ben je niet geheel op de

> hoogte, maar dat terzijde.

Normaal gesproken zul je vanuit Nederland schrijven als je een Nederlandse provider hebt. Kunstgrepen daargelaten. Beetje zeikerig van je.

> Ik ben nog steeds van mening en daarna houd ik erover op, dat

> als je niet je best doet om mensen te leren kennen ,en aan

> de hand van wat jij hier geschreven hebt ben ik die mening

> toegedaan, je er ook niet over kunt oordelen.

Wat ik van Luxemburgers tot nu toe heb gezien motiveert me niet om contact met ze te zoeken. Er zijn veel toegankelijkere mensen van andere nationaliteiten waar ik met veel plezier mee omga. Iedereen die wel full time in Luxemburg woont heeft per definitie meer recht van spreken dan een bezoeker. Op vakanyie ziet alles er anders uit dan in het dagelijks leven. Dit is echt a-b-c, sorry.

Dat jij een

> andere mening bent toegedaan,ok, maar mij oogt het wat kort

> door de bocht. Het “het moet van twee kanten komen” en " ik

> peins er niet over" zeggen in deze al genoeg.

>

Ik zeg alleen, ik zal er geen moeite voor doen. Al zou ik dat wel doen dan zou me dat waarschijnlijk niet veel verder brengen. Normaal gesproken. Iedereen generaliseert hier. Jullie in positieve zin, ik in negatieve. Dat kort door de bocht slaat dus minimaal even veel op jezelf. Met het verschil dan dat ik weet dat ik generaliseer en jij waarschijnlijk niet.

>

> Caroline

• Tonnie.

Hé Expat.

Je ben nog niet bekeert ben een paar dagen bij onze vrienden in Luxemburg geweest het gesprek in onze stamcafé (aan de stamties) was het negatieve van van jou over de Luxemburgers en Luxemburg er is heel wat over af gelachen.

want zulke mensen als jij hebben ze er hier al veel zien komen en zien gaan.

Ik wil je een goede raad geven pas je eigen aan in het land waar je bent.Neem dat aan als een goede raad dan kom je er mischien wel

• fred j

Auteur: Willem den Hollander (—.xdsl.tiscali.nl)

Datum: 18-08-2004 00:39

Wij zijn een gezin bestaand uit man vrouw en 4 kinderen.

We willen graag gaan werken en wonen in Luxemburg.

Wie kan ons verder helpen, ik kan nu wel alles opschrijven wat ik wil vragen, maar dat komt wel als ik iemand gevonden heb die er echt een hoop van weet en die mij verder kan helpen, bv aan werk, ik zelf ben 38 jaar en ben machinist op een graafmachine en kan met alle grond verzet machines overweg en heb daar zelfs diploma's voor, ons oudste kind is 15 jaar, het liefst zoek ik iets in het noorden van Luxemburg.

Ik wacht met spaning af!!!!

Groeten Willem

Expat ;“'dit bericht dateert van half augustus”'

• Expat

Wel, had je een andere reactie verwacht ? Kom op zeg….is nu het bewijs geleverd dat ik ongelijk heb ?

Ik realiseer me dat je geen enkele reden hebt om me te geloven maar ik wil je toch even het volgende verhaal vertellen. Vorige week woensdag was ik met wat vrienden uit en we raakten in gesprek met 2 luxemburgse dames. Een ervan kende 1 van mijn vrienden via het werk.

Ze waren best ok moet ik zeggen. Een ervan vertelde me bij een makelaar in ontroerend goed te werken.

De grootste kennen de meesten buitenlanders wel omdat je ze nodig hebt snel een huurwoning te vinden.( rockenbrodt e.d.)

Resoluut (en spontaan) vertelde ze dat ze die tak van werk bij de makelaar niet meer wilde doen vanwege het racistische gedrag van de verhurende partijen (Luxemburgers). Als je als bijvoorbeeld Scandinavier of Duitser ergens wil huren dan is er geen probleem. Kom je uit het zuid Europa dan blijkt de autochtone bevolking zeer racistisch zich op te stellen.

Wat jouw goede raad en dat van je Luxemburgse vrienden betreft, moet ik je helaas wederom tegenspreken. Jij en je vrienden ( en veel lezers hier ) zien de juiste proporties niet goed. Luxemburg heeft een negatieve bevolkingsgroei. De enige reden waarom het nog echt dramatisch is komt door de explosieve influx van buitenlanders in Luxemburg en het stimulern om kinderen te krijgen dfoor het belastingklimaat.

Er zijn 2 categorien, de eerste uit de jaren ‘60 en ’70, veelal Portugezen en ook een redelijk aantal Italianen. Daarnaast de categorien waar ik toe behoor. Mensen die voor de EU werken, voor banken, verzekeringsmaatschappijen en internationale bedrijven. Al die mensen zorgen ervoor dat Luxemburg zoals jullie dat kennen op het platteland niet lang zo zal blijven. Luxemburg stad kent al meer buitenlanders dan Luxemburgers, en dat gaat verder richting het platteland waar het goedkoper is. IK hoef me niet aan te passen. Ik hoef geen Luxemburgers in mijn kennisenkring om prima te functioneren. De LUXEMBURGERS zullen dat moeten doen.

Luxemburgers kunnen zonder het Frans niet in hun eigen land rondkomen en communiceren, Dat is een feit. Schoolboeken bestaan niet in het Luxemburgs en ga zo maar verder.

Met ander woorden; ik red me wel. Misschien vertek ik wel weer uit Luxemburg, misschien niet. Het is goed te doen om de weekenden op en neer te gaan naar Nederland. Hoe dan ook zal de Luxemburger zich gaan aanpassen. Daar is geen twijfel over mogelijk.

• Expat

fred j schreef:

>

> Auteur: Willem den Hollander (—.xdsl.tiscali.nl)

> Datum: 18-08-2004 00:39

>

> Wij zijn een gezin bestaand uit man vrouw en 4 kinderen.

> We willen graag gaan werken en wonen in Luxemburg.

> Wie kan ons verder helpen, ik kan nu wel alles opschrijven

> wat ik wil vragen, maar dat komt wel als ik iemand gevonden

> heb die er echt een hoop van weet en die mij verder kan

> helpen, bv aan werk, ik zelf ben 38 jaar en ben machinist op

> een graafmachine en kan met alle grond verzet machines

> overweg en heb daar zelfs diploma's voor, ons oudste kind is

> 15 jaar, het liefst zoek ik iets in het noorden van Luxemburg.

>

> Ik wacht met spaning af!!!!

>

> Groeten Willem

>

> Expat ;“'dit bericht dateert van half augustus”'

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik geen fan van de Luxemburgers maar het beslist geen land waar het onprettig wonen is, zeker als je een gezin hebt.

Het belastingklimaat, de natuur, de veiligheid etc zijn daar voorbeelden van. Een van de nadelen is dat de prijzen flink hoger liggen.

Ik kan eens kijken of ik in de etalageruiten van uitzendbureau's wat zie staan maar je kunt ook via internet kijken.

In principe zijn veel Portugezen actief in jouw sector en naar ik begrepen heb doen ze hun werk redelijk vakkundig. Als je concrete vragen hebt wil ik die best beantwoorden maar ik zou met meerdere mensen spreken dan met mij als ik jou was.

Gr,

Expat

• Caroline

Amen.

• Ronald

Wat @!#$ je nou je komt hellemaal niet uit Luxemburg kijk maar naar het internet adres, je weet gewoon niet waar je het over heb man,

• Ellinas

Denk om je bloeddruk old timer. Ik ben soms wel eens in Nederland ben ( als dat zo is dan is dat rond het weekend ) maar ik woon en werk in Luxemburg. Nu schrijf ik uit Luxemburg.

Nog steeds een beetje zuur omdat er mensen zijn die die verschrikkelijke “burgers” ( zoals we ze noemen) niet leuk vinden he…

• Brigitte

Hallo expat,

Als het je hier niet bevalt waarom blijf je dan. En alsof de Nederlanders allemaal zo slim zijn ook de politie is niet zo slim. En in Nederland zijn ze ook racistisch. Ik heb alleen maar goede ervaringen met Luxemburgers het zijn vriendelijke mensen. En de Nederlanders zijn in het begin ook terughoudend.

Brigitte